چکیده:
باوجودنقد ویحتهای متعدددریاره منظومههای
جعلی و منسوب به عطارنیشابوری (۶۲۷ق)» هنوزهویت
واقعی سرایندگان اصلی هیچ یک ازها شناسایی نشده
است. ازمیان این منظومهها دو منظومه مظهرالعجائب و
لسان الغیب سروده شاعری شیعی ازقرن نهم هجری اس تکه
برایتمایز | زعطارنیشابوری اورابانام عطارتونی میشناسیم.
دراین مقاله هویت واقعی او با توجه به دو نسخه خطی
بهدستآمده به خط اوشناسایی شده است (کتابخانه ملی
روسیهء ش 1۷2. 57؛ کتابخانه مسسه لختنامه دهخداء ش
۶). نظامالدین احمدبن حسینبن محمدشاه غفاریتونیدر
سده نهم میزیست و نسب خود رایه ابوذرغفاری میرساند.
اودرانجامه دو نسخه مذکوراطلاعات مهم و قابل توجهی
دربارو شرح حال خود به دست داد هکه جرئیا تها درمقاله
به دقت بررسی و ارزیابی شده است.
غفاری به دلی لکتابت نسحهای ازمظهرالعجائ ب که شامل
تفضیل علی (ع) بر صحابه بود در ۸۸۳ق در سمرقند
محکوم به لعدام شد؛ ولی باوساطت خواجه عبیدالئه احرار
و شیخالاسلام هرات ازمرگ رهید. دراین واقع هکتاب مظهر
العجاثب درمدرسه سلطان الغ بیگ درسمرقند سوزانده
شد. بعد ازاین اتفاق از سمرقند به هرات رفت و درپی آن
سفرهای متعددی کرد. به طوری که در ۸۸۳ق در سمرقنده
۴ در هرات۸4۴۰/ق د رزاویه بسطامیه قاهر 8۶/ق درم راغد
وتبریزو ۹۸/ق درکاشان بود. اود رحله نقارهخانهای برای مقام
صاحب الزمان (ع) و درمراغه زلویهای برای اقامت فقرلو
مسافران به نام غفاریه ساخت و وقف کرد. این اطلاعات
تنها اطلاعات قطعی وغیرقابل خدشه درباره زیدگی غفاری
است وبه اشعاراودراین خصوص دراغلب موارد نمیتوان
استنادکرد.
چون انتساب منظومه مظهر العجائب به عطار باعت
جدالهای پردامنهای درباره مذهب عطاردردوره صفویه و
حتیشک درانتساب تذکرة الاولیاء به اوشده این جدالهادر
ادام هگزارش شده است. درپایان مقاله هم سایرآثارمنسوب
به عطاردستهبندی و تاریخ احتمالی سرایش بعضی ازآنها
بررسی شده است.
Despite numerous critiques and debates
about counterfeit poems attributed to Attar Nishapur
(627 AH) , the true identities of the original poets
have not yet been identified. Among these poems,
two poems Mazāher al-Ajāeb and Lesān Al-Ghayb
are written by a Shiite poet from the ninth century
AH, who we know as Attar Tooni to distinguish him
from Attar Nishapur. In this article, his true identity
has been identified according to the two manuscripts
found in his handwriting (National Library of Russia,
the library of Dehkhoda Lexicon Institute, No.
6). Nezamoddin Ahmad bin Hossein bin Muhammad
Shah Ghaffari Tooni lived in the 9th century and
traces his lineage to Abudhar Ghaffari. In compiling
the two aforementioned manuscripts, he presented
important and significant information about his
biography, the details of which have been carefully
examined and evaluated in the article.
Ghaffari was sentenced to death in 883 AH in
Samarkand for writing a copy of Mazāher al-Ajāeb
which talked of the superiority of Ali (AS) over his
companions; however, he escaped death through the
mediation of Khaje Obaidullah Ahrar and Sheikh
al-Islam. In this incident, the book Mazāher al-Ajāeb
was burned in Sultan Alagh Beig School in Samarkand.
Afterwards, he travelled from Samarkand to
Harat and made several trips, so he was in Samarkand
in 883 AH, in Harat in 884 AH, in Cairo in
894 AH, in Maragheh and Tabriz in 896 AH, and in
Kashan in 899 AH. He built and dedicated a Naqareh
Khane in Hilla, and a place for the residence of
the poor and travelers in Maragheh named Ghaffaria.
This information is the only definitive and inviolable
information about Ghaffari’s life, and his poems in
this regard cannot be cited in most cases.
Due to the fact that the attribution of Mazāher
al-Ajāeb to Attar caused widespread controversy about
Attar’s religion during the Safavid period, and even
cast doubt on the attribution of Tazkirat al-Awliya,
these controversies are reported below. At the end of
the article, other works attributed to Attar are classified,
and the possible date of composition of some of
them is examined.