چکیده:
صور خیال در اشعار شاعران دستاورد آگاهی و تجربه ایشان است. ادیبان با بهرهگیری از محیطی که در آن زیست میکنند حال و احوال درونی خویش در آثارشان منعکس میسازند. بدین سبب صور خیال ایشان دریچهای برای شناخت بهتر و بیشتر ایشان و شعرشان است. قیصر امینپور و محمدمهدی الجواهری هر دو از شاعران معاصر ایران و جهان عرب هستند. آرایه مجاز از جمله آرایههایی است که به عنوان عاملی درونی بر تاثیر و نفوذ سخن میافزاید. بررسی مجازهای دو شاعر با دو ملیت گوناگون علاوه بر آنکه تصاویر و جهان شاعرانه ایشان را بر ما مینمایاند، تفاوتها و اشتراکات اندیشه را نیز بر ما روشن میکند.
خلاصه ماشینی:
کاربرد مجاز در شعر محمد مهدي جواهري و قيصر امين پور * تاريخ دريافت : ٩٧/٤/٢٠ خيريه دماک قاسم تاريخ پذيرش : ٩٧/٨/٣٠ انور عباس مجيد ** چکيده صور خيال در اشعار شاعران دستاورد آگاهي و تجربه ايشان است .
اهداف پژوهش هدف اصلي اين پژوهش بررسي مجاز در شعر قيصر امين پور و محمدمهدي الجواهري است .
پيشينه پژوهش تا کنون مقالات و پژوهش هاي متعددي درباره وجوه گوناگون شعر قيصر امـين پـور و محمدمهدي الجواهري نوشته شده است .
اما پژوهشي که با نگاهي اختصاصي به مجاز در شعر قيصر امين پور و محمدمهدي الجواهري بپردازد، انجام نشده است .
اقسام مجاز در شعر مهدي الجواهري مجاز به علاقه محليه علي وطن عجيف ليس يقوي علــي نــوب مسلســلۀ ســمان (الجواهري، ٢٠٠٨: ١٨١) - براي وطني که در برابر بلاهاي بزرگ و مستمر و زار و ناتوان است (ايرواني زاده و اصلاني و روانشاد، ١٣٨٨: ٧٥) در بيت فوق ، شاعر در واژه «وطن » به محل اشاره کرده و حال را اراده کرده است .
مجاز به علاقه آليه يدي بيد المستضـعفين ازيهـم من الظلم ما تعيـا بـه الکلمـات (الجواهري، ٢٠٠٨: ٢٠٧) - دست ام در دست نيازمندان است ، و آن ظلم هايي را که به آن ها نشان مـيدهـم کلمات از بيان آن ناتوان هستند»(ايرواني زاده و اصلاني و روانشاد، ١٣٨٨: ٧٦) در بيت بالا، منطبق با تعريف ، دست که عضوي از بدن است گفتـه شـده و کـنش آن اراده شده است .
The Effect of Persian Culture and Literature on the Poetry of Mohammad Mehdi Javaheri.