چکیده:
یکی از مبانی فهم و نقد حدیث بررسی ارتباط آن با شرط تاریخی عصر صدور حدیث است.شرایط فرهنگی،اجتماعی و سیاسی عصر صدور حدیث به طور عام و اسباب صدور یا ورود احادیث به طور خاص،از عوامل مهم در فهم و نقد روایات بوده،در واقع از قرائن منفصل احادیث به شمار میروند.بیتوجهی به ارتباط حدیث و تاریخ سبب فهم ناقص بسیاری از روایات شده که این مقاله در صدد بررسی چگونگی آن است.
خلاصه ماشینی:
"به طوری که بی توجهی به آن شرایط موجب فهم ناقص از حدیث خواهد شد،در این زمینه مثالهای فراوانی وجود دارد از جمله: 1-1-حدیث«حسین منی و انا من حسین» از رسول خدا(ص)وارد شده است که درباره سبط اصغر خود فرمود:«حسین منی و انا من حسین احب الله من احب حسینا حسین سبط من الاسباط»(ابن ماجه،15/1،ترمذی،716/5، مجلسی،172/34 به نقل از کامل الزیارات)این جمله به ظاهر حکایت از یک رابطهء عاطفی بین پیامبر(ص)و نوادهء او حسین بن علی(ع)دارد که قطعا جای انکار نیست.
به موجب روایات متعدد رسول خدا(ص)در بین مسلمانان نخستین بار این پیمان را بین خود و علی(ع)منعقد ساخت و سپس آن را با پیمانهای مؤازرت و مواخات مستحکم نمود و براساس این پیمانها بود که اولا علی(ع)بسیاری از مسئولیتهای شخص پیامبر(ص)را عهده دار شده و به طور کامل به انجام رساند که از جمله آنها،اعلام آیات ابتدایی سوره برائت در جمع مشرکان-و در واقع تبلیغ به جای پیامبر بوده-(ابن کثیر،643/2،فخر رازی،813/51،شوکانی،433/2،آلوسی، 44/01،ابن حمزه دمشقی،973/1 نیز نک نجلسی،982/53 الی 213 در نزول سوره برائت) و دیگر اقامت در مدینه به جای پیامبر(ص)در جریان جنگ تبوک(ادامه مقاله)است.
(جهت اطلاع بیشتر از شبهههای یاد شده و پاسخهای آن نک:ابی ابی الحدید،621/1،051،481/7،072/9،آل یس،232،432،932،142،حسینی خطیب،121/1-151،751،851،161،461و معارف،روشهای ابن ابی الحدید در اثبات اصالت نهج البلاغه 841 الی 551) نتایج مقاله 1-تاریخ به دو صورت عام یعنی:توجه به شرایط فرهنگی عصر صدور حدیث و خاص یعنی در نظر سبب صدور یا سبب ورود حدیث در فهم مقصود روایات موثر بوده و مدخلیت دارد."