چکیده:
در مقاله حاضر، تحلیل کیفی نحوه نمایش زنان در مجموعه های تلویزیونی مورد توجه ما بوده است. از این رو، سه مجموعه «اگه بابام زنده بود»، «آهوی ماه نهم» و طنز «خانه به دوش» از تولیدات شبکه های 1 و3 در شش ماهه دوم سال 1383 به روش تحلیل محتوای کیفی بررسی شده است. محور تحلیل این نمونه ها مفهوم حضور شایسته زنان در خطوط داستانی این مجموعه ها بود که پس از بررسی دیدگاه های برخی نظریه پردازان اسلامی و اهداف و برنامه های تلویزیون در سال 1383محور تحلیل قرار گرفته است. نویسندگان نتیجه می گیرند که هر چند کمیت حضور زنان در این مجموعه ها حاکی از حضور پررنگ آنهاست اما حضور کیفی و شایسته آنها با الگوها و اهداف سیمای جمهوری اسلامی ایران انطباق ندارد. در واقع، گسستی قابل توجه میان دو سطح سیاست گذاری و تولید برنامه های سیمای ج.ا.ا سبب ناکارآمدی اهداف این نهاد ارشادی در اعمال سیاست جنسیت شده است.
خلاصه ماشینی:
محور تحلیل این نمونه ها مفهوم حضور شایسته زنان در خطوط داستانی این مجموعه ها بود که پس از بررسی دیدگاه های برخی نظریه پردازان اسلامی و اهداف و برنامه های تلویزیون در سال ١٣٨٣محور تحلیل قرار گرفته است .
البته تا اینجای مسئله مشکلی وجود ندارد، مـشکل از آنجـا آغـاز مـی شـود کـه برخلاف تعابیر نظریه های یادشده ، تعابیر اسلامی نمی تواند بر حضور یکسان در تمام عرصه های زندگی ، بـه عنوان شاخص عدالت در بازنمایی زنان تأکید کند.
از آنجایی که در ذیل «اهداف ، محورها و اولویت های تولید، تـأمین و پخش گروه های نمایش (فیلم ، سریال ، تئاتر، مستند و طنز)» اشاره ای به حـضور زنـان بـه طـور مـشخص نشده است می توان به این نتیجه دامن زد که حضور شایسته زنان در عرصه های عمومی چندان مـورد توجـه رسانه تلویزیون نباید باشد.
هر چند مادر آهو نقش اول این داستان محسوب نمی شود اما مقایسه بازنمایی وی در خانه و رسول امکان هایی را برای بررسی نحوه بارنمایی زنان به دست می دهد.
برای بررسی نقش مادر در این مجموعه داده های دیگری نیز وجود دارد.
ناآگاهی او دامنه وسیع تری دارد، همان طور که گفته شد، علی رغم حضور گسترده وی در صحنه های مختلف هیچ شکی به خود راه نمی دهد که اصل ماجرا از چه قرار است .
), The Television Studies Reader, London: Rutledge, pp: 373-388.