خلاصه ماشینی:
")2 دومین مرحله: در پی نازل شدن حکم حجاب درباره همسران رسول خدا(ص) و بازداشته شدن مردان از مستقیم سخن گفتن با آنان و دستور به نگاه نکردن به ایشان, که گویا این حکم,همه, حتی پدران, برادران و خویشان همسران رسول خدا را در بر می گرفت, این پرسشها مطرح شد: آیا پدران همسران رسول خدا(ص) از دیدن دختر خود بازداشته شده اند؟ آیا برادران همسران رسول خدا(ص) حق دیدن خواهران خود را ندارند؟ آیا پسران همسران پیامبر(ص) که از شوی پیشین خود داشتند, دیگر اجازه ندارند مادران خود را ببینند؟ آیا زنان مؤمن,بسان مردان مؤمن باید از پس پرده با همسران پیامبر(ص) سخن بگویند؟3 ییعنی آیا همان گونه که (یا ایها الذین آمنوا) زنان و مردان با ایمان را در بر می گیرد و تنها از باب (تغلیب)ضمیرها مذکر آمده است, در (اذا سألتموهن)ضمیر مخاطب از باب (تغلیب)به صورت مذکر آمده است;ولی در واقع زنان را هم در بر می گیرد و برابر این حکم زنان مؤمن نیز باید از پس پرده با همسران رسول خدا(ص) سخن بگویند; یا خیر, این حکم ویژه مردان است؟ در پی این پرسشهای گوناگون و شبهه ها, این آیه شریفه بر قلب مبارک رسول خدا(ص) فرود آمد: (لاجناح علیهن فی آبائهن ولاابنائهن ولااخوانهن ولاابناء اخوانهن ولاابناءاخواتهن ولانسائهن ولاماملکت ایمانهن واتقین الله ان الله کان علی کل شیء شهیدا.
بنابراین, این که شماری پنداشته اند چون: در آیه شریفه از شوهر نام برده شده (الا لبعولتهن) و شوهر می تواند به تمامی بدن همسر خود نگاه کند, سپس دسته های یازده گانه دیگری را بر شوهر عطف کرده, چنین استفاده می شود که این یازده گروه هم می توانند به همه جای بدن خانمی که با آنها محرم است, نگاه کنند, مگر این که دلیلی بر خلاف اقامه شود, مانند: حرام بودن نگریستن به عورت غیر و حرام بودن نگاه شهوت آلود و… پنداری بیش نیست و سخنی است بی مبنا و بی دلیل که با کم ترین درنگ, نادرستی آن روشن می شود."