خلاصه ماشینی:
"بههرحال،اگر بخواهیم بنابراین تقسیمبندی عمل کنیم،میتوانیم فهرست زیر را براساس آنچه در متن خواندهایم و به ترتیب حضور پاره روایتها در داستان،تهیه کنیم: الف)اتفاقات واقعی روایت شده در داستان: 1)قحطی در روستا 2)حضور زن دوم پدر(روغنی)در خانه 3)مرگ ننه امینه 4)دعوای اهالی برسرآب و مرگ لک زده مریوان 5)ازدواج راوی و ارباب قادری 6)دخترزایی دوباره روغنی 7)پیدا کردن عتیقه در روستا ب)اتفاقات خیالی روایت شده در داستان: 8)قابلگی ننه امینه برای اجنه و ساختن آلت مومی برای دختر نوزاد از ترس مجازات اجنه 9)ماجرای عاشقانه راوی و مرده لک زده مریوان 10)زایش چند باره راوی و ننه امینه 11)پیدا کردن بچه سرراهی توسط راوی 12)زایش مداوم راوی با کمی اغماض،میتوان گفت این فهرست دوازدهتایی،برجستهترین خطوط روایی داستانند و البته چند موتیف نیز در این میان به صورت مداوم روایت میشوند که میتوان این سه مورد را به لحاظ اهمیتی که دارند،ذکر کرد: 13)نفرینهای مداوم آباجی(مادر راوی) 14)مارکشیهای مداوم 15)خیانتهای مداوم شخصیتها(خیانت پدر راوی به آباجی و روغنی،خیانت زن نقد علی و همخوابگی او با عمو شیرازی و...
توضیح اینکه شاید در نگاه اول و به توجه به زاویه دید داستان و ویژگیهای منحصربهفرد راوی اثر، خواننده به این سمت سوق داده شود که هدف از داستان،ترسیم موقعیت ویژه و خاص راوی است، ولی باتوجه به آنچه گفتیم،به نظر منطقی میرسد که درونمایه اصلی کار را بررسی جایگاه زنان بدانیم و هدف اثر را انتقال نگاهی انتقادی به جایگاه زن در جامعه سنتی ارزیابی کنیم."