چکیده:
زمینه و هدف: قاری عبدالله از شاعران چیره دست زبان فارسی در قلمرو افغانستان در دوران معاصر است. غزلهای او تا کنون از منظر سبکشناسی لایهای مورد پژوهش قرار نگرفته است. هدف اصلی این پژوهش، تحلیل لایۀ آوایی پنجاه غزل منتخب از دیوان وی بر پایۀ سبکشناسی لایهای است تا خوانندگان با ویژگیهای سخن و شخصیت ادبی این شاعر آشنا شوند. روش مطالعه: این پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانهای و روش تحلیلی- توصیفی به بررسی و تحلیل سبک پنجاه غزل از دیوان قاری عبدالله با رویکر لایهای پرداخته است. یافتهها: شاعر در سرودههایش به بحرهای رمل و هزج توجه داشته است. در بحث موسیقی کناری، قافیههای (آن، آ، اب، آر، ید، ر) بیش تر مورد توجه بوده است. 90% غزلهای قاری مردّف و فعلی هستند؛ اغلب ردیفها را افعال خاص با مفاهیم پویا تشکیل دادهاند. در بحث موسیقی درونی، تکرار، سجع و جناس بیش تر مورد توجه بودهاند. مصوت بلند «آ» و از میان واجهای صامت «ر، د، م، ن» در غزلهای شاعر بسامد بیشتر دارند. تکرار واژههای حسی، بسامد سجع و آن هم از نوع متوازی و مطرف و جناس-های لاحق، اشتقاق و تام موسیقایی سروده-های قاری را دو چندان نمودهاند. نتیجهگیری: بحر رمل قالب مساعد برای بیان غم و بحر هزج جولانگاه خوبی برای بیان شادی است؛ با درنظرداشت این امر، میتوان گفت که شاعر در بین غم و شادی دست و پنجه میزده است. بسامد بلند قافیۀ (آن) بیانگر شادکامی و قافیۀ (آ) بیانگر غصهها و اندوه پنهان در سینۀ شاعر است. بسامد ردیفهای فعلی، حالت پرتحرک شاعر را ترسیم کرده است. تکرار مصوت بلند «آ» صدای کمک خواهی انسان شیفه و شیدا را تداعی میکند. تکرار واجهای «م و ن» صدای نغمۀ دلکش داشته و تکرار آن در اغلب غزلها، بیانگر آن است که شاعر بوی وصال معشوق را حس نموده است و شادی سر داده است. بسامد واژههای حسی، به برونگرایی شاعر دلالت مینماید.
Background and Objective: Qari Abdullah is one of the master poets of the Persian language in the contemporary era in Afghanistan. His sonnets have not been studied from the layered stylistics point of view. The main focus of this study is to analyze the phonetic layer of fifty selected lyrics (Sonnets) from his Diwan (Poetry book) based on layered stylistics, so that the readers will get to know the characteristics of this prominent poet’s literary personality and master pieces.
Methodology: This study is based on library and analytic-descriptive research method which studied fifty lyrics from Qari Abdullah Diwan through a layered approach.
Findings: The poet focused on Persian famous lyrical forms called Bahr Raml and Hazaj. In the discussion of background music, extensive attention is paid to the rhymes (An, A, E, R, Yed, R) (ان، ا، اب، ار، ید، ر). 90% of Qari's lyrics are rhythmic and most of the rhythms were accompanied by special verbs. In the discussion of inner music, repetition, rhythm and pun have been important. The long vowel "A" «ا» and the consonant words "R, D, M, N" «ر، د، م، ن» have more frequently used in the poet's sonnets. Repetition of affective words and the frequent use of rimes have doubled the derivation and musicality of Qari's sonnets.
Conclusion: Bahr Ramal (Persian Lyrical Form) is a fine measure to express sorrow and Bahr Hazaj (Persian Lyrical Form) is to express happiness, thus it can be said that the poet is torn between sadness and happiness. The high frequency of the rhyme (an) (ان) expresses happiness and the rhyme (a) (ا) expresses the sorrows and sadness hidden within the poet. The alliterations portrayed the dynamic mood of the poet. The repetition of the long vowel "A" «ا» articulates a fascinated man's appeal for help. The repetition of the vowels (M, W, N) «م و ن» has a charming tone and its repetition in most of the sonnets indicates that the poet has felt the scent of his beloved’s reunion and is happy. The frequency of emotional words indicates the extroversion of the poet.