چکیده:
یکی از مسائل مهم قیام امام حسین (ع)، همراهی بانوان با امام است. چه انگیزههایی موجب شده تا در این سفر سخت زنان از شهر و مکان آسایش خود هجرت کنند. این تحقیق درصدد است تا با روش توصیفی-تحلیلی انگیزههای همراهی بانوان با امام حسین (ع) در قیام عاشورا را مورد بررسی قرار دهد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که بانوان به دو دلیل در حادثه کربلا حضور یافتهاند: اول اینکه زنان در آن سفر احتمالا طولانی به صورت طبیعی به سبب حفظ خانواده از خبائث حکومت کاروان امام را همراهی کردند. دوم اینکه زنان در یک کار ویژه، در یک هجرت الی الله برای جلوگیری از قضاوت نادرست تاریخ درباره این حرکت، حجتی بر مظلومیت امام، حفظ حقیقت و حقانیت قیام، حفظ وقایع عاشورا از تحریف راویان، الگوگیری جهانی از رفتار اهل بیت: در مصائب سنگین، نشاندادن فضایل اخلاقی امام نسبت به خانواده و افشای ستم خلفای بنیامیه کاروان امام را همراهی کردند.
Taking one's family members was never an easy task, particularly in a struggle-oriented journey like that of Ashura. Data from the earliest accounts suggest that Imam al-Husayn took his family members for various reasons: (1) respecting and protecting his household and defending them against any threat, and (2) preventing any misinterpretation of his movement in the future. On the other hand, the savage treatment that they received from the tyrant Umayyad forces disclosed the real face of the Umayyad hegemony.
خلاصه ماشینی:
دوم اینکه زنان در یک کار ویژه، در یک هجرت الی الله برای جلوگیری از قضاوت نادرست تاریخ درباره این حرکت، حجتی بر مظلومیت امام7، حفظ حقیقت و حقانیت قیام، حفظ وقایع عاشورا از تحریف راویان، الگوگیری جهانی از رفتار اهل بیت: در مصائب سنگین، نشاندادن فضایل اخلاقی امام7 نسبت به خانواده و افشای ستم خلفای بنیامیه کاروان امام7 را همراهی کردند.
به عنوان نمونه، بعد از آنکه ابن عباس به حضرت پیشنهاد میدهد که به اهل کوفه نزدیک نشود یا در مکه بماند یا به سوی یمن برود (ابن اثیر، 1385: 4/38) و امام7 تصمیم خود را بر حرکت بیان میکند، ابن عباس عرض میکند: «اگر از روی ناچاری به کوفه میروی، زنان و کودکان را به همراه نبر که ایمن نیستم از اینکه تو را همچون عثمان بن عفان، در حالی بکشند که زنان و کودکانت نظارهگر تو باشند»؛ ولی امام7 باز بر همراهی خانواده تأکید میکند (دینوری، 1373: 244).
ب) همراهی خانواده در سفر به ظاهر طولانی با توجه به مطالب قبل روشن میشود امام7 به هدف جنگ و مبارزه مسلحانه از مدینه خارج نشد و همراه بردن خانواده نیز برای به اسارت رفتن آنان نبود؛ زیرا حضرت مقصد اول سفر خود را مکه انتخاب میکند که شهر امن الهی است.
اگر حضرت بدون زن و فرزند خود در این محاصره قرار میگرفت با شهادت مردان عاشورا همه حوادث کربلا در همانجا برای همیشه دفن میشد و هیچ کس نمیتوانست از حقیقت و حقانیت قیام امام حسین7 اطلاع یابد؛ همانگونه که بسیاری از سیره و تاریخ اهل بیت: در پیچ و خم تاریخ گم گشت.