چکیده:
دریدا نقش به سزایی در معرفی سوسور به گفتمان فلسفی و زبان شناختی زمانه ما دارد. این مقاله ضمن پرداختن به بنیادهای فکری سوسور و تاثیر گذاری سوسور بر دریدا بر آن است که نقد ساختارزدایانه دریدا نسبت به سوسور در مسأله نوشتار را مورد تحلیل قرار دهد. سوسور در کتاب دوره زبان شناسی عمومی، با تقسیم بندی قلمرو زبان به دو بخش بیرون و درون، نوشتار را از قلمرو درونی زبان بیرون رانده و آن بازنمایی زبان تلقی می کند. سوسور نوشتار را غاصب جایگاه گفتار دانسته و آن را امر حاشیه ای تلقی می کند. اما دریدا معتقد است سوسور با تعیین حدود درون و بیرون برای زبان و خروج نوشتار از قلمرو درونی زبان، نتوانست از متافیزیک میتنی بر حضور تخطی کند. وی با طرح مفهوم Differance به وجه مستقل نوشتار نسبت به گفتار اشاره داشته و نوشتار را از به انقیاد درآمدن گفتار خارج می کند. به باور دریدا، اختیاری بودن نشانه می تواند دال را از انقیاد مدلول بیرون آورده و دال های متکثر ایجاد کند. از نگاه وی، Differance نشان دهنده امکانی برای شدن های مستمر در متن است و این شدن ها زنجیره بی پایانی از دال ها را به همراه خواهد داشت.
Derrida plays a significant role in introducing Saussure to the philosophical and linguistic discourse of our time. While dealing with Saussure's intellectual foundations and Saussure's influence on Derrida, this article aims to analyze Derrida's deconstructive criticism of Saussure on the issue of writing. Saussure, in the book of General Linguistics, by dividing the realm of language into two parts outside and inside, pushes writing out of the inner realm of language and considers it as the representation of language. Saussure considers writing to usurp the place of speech and considers it a marginal matter. Derrida believes that Saussure could not violate the metaphysics of presence by determining the limits of the inside and outside for language and the exit of writing from the inner realm of language. By proposing the concept of Difference, he refers to the independent aspect of writing compared to speech and removes writing from the subjugation of speech. According to Derrida, the arbitrariness of the sign can bring the signifier out of the subjugation of the signified and create multiple signifiers. According to Derrida, Difference indicates the possibility of continuous becomings in the text, and these becomings will bring an endless chain of signifiers.