چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاکتیک ها واستراتژهای حل مشکل روابط بین المللی در فقه امامیه با تاکید بر سیره نبوی وعلوی بوده است، در ابتدا مطالعات کتابخانه ای و فیش برداری ها صورت گرفت و پس از بررسی کتب و مقالات مرتبط پیرامون موضوع مورد پژوهش،موارد زیر استخراج شد:1.در حیطه مشکلات می توان به ناهمگونی جامعه بین المللی، تصلب رفتاری قدرت ها در عرصه جهانی، تصلب گرایی اقتصادی، سلطه طلبی بین المللی، تعدی به حقوق سایر کشورها و وجود بازیگران غیر دولتی اشاره کرد و تاکتیک ها واستراتژی حل مشکلات روابط بین المللی عبارتند از: استراتژی نفی تکثر، استراتژی ارزش و کرامت انسانیت، استراتژی مدارا، استراتژی نفی ذلت، استراتژی نفی ظلم، استراتژی استقلال و عدم وابستگی، استراتژی ابلاغ پیام الهی، استراتژی صلح و ممانعت از جنگ، استراتژی هدایت برای کل جهان و استراتژی تولی و تبری به عنوان استراتژ ی های اسلام برای حل چالش های روابط بین الملل .
The purpose of this study was to investigate the tactics and strategies for solving the problem of international relations in Imami jurisprudence with emphasis on the Prophetic and Alawite tradition. The following were extracted: 1. In the field of problems, we can mention the heterogeneity of the international community, the hardening of powers in the world arena, economic rigidity, international hegemony, violation of the rights of other countries and the existence of non-governmental actors, and tactics and strategies. Solving the problems of international relations include: strategy of denying pluralism, strategy of value and dignity of humanity, strategy of tolerance, strategy of denying humiliation, strategy of denying oppression, strategy of independence and non-dependence, strategy of conveying the divine message, strategy of peace and prevention of war, strategy of guiding The whole world and the strategy of Toli and Tabari as Islamic strategies to solve the challenges of international relations.Keywords: International Relations, Imami Jurisprudence, Prophetic and Alawite Sira.
خلاصه ماشینی:
١٣٨٦) ٤-اصـــل توحيـد٤ اين اصـــل بر يگـانگي خـداونـد تـاکيـد دارد 1 The originality of fact 2 Essentialism 3 Principle of causality 4 Principle of Monotheism (تسـخيري،١٣٨٤)٥- اصـل عدالت ٥ يکي از مهم ترين اصـول اسـلامي در تعاملات بين المللي به حسـاب مي آيد (ابن تراب ،١٣٨٥)٦- اصالت فرد و جامعه ، بر اساس اين اصل عامل محرک و رهبر تاريخ انسان ها هستند و جامعه نيز بســيار شــبيه فرد اســتو فرد و جامعه داراي رســالت ماهوي هســتند(اژه اي، ١٣٨٥) ٧-ماهيت روحاني و جسـماني انسـان ، روح و جسـم علي رغم اسـتقلال وجودي مکمل يگديگر مي باشـند( عباسـي و جمالي، ١٣٩٩) ٨-اصالت فردي و اجتماعي انسان ، براساس اين اصل انسان به عنوان يک فرد داراي تمايلاتي اســت و از طرفي جامعه انســان را به ســمت ســرشــت جمعي حرکت مي دهد(ابراهيم زاده آملي،١٣٨٩)،٩- آزادي انسـان و جوامع انسـاني بر اراده و اختيا انسـان اشـاره دارد(سـيد هاشـمي و موسـوي خو،١٣٩٠) ١٠- امکـاـنات شـــنـاخـت ٦، در حکمـت اســـلامي شـــنـاخـت ـبا مفـاهيمي همچون علم ، ادراک و عقـل مطرح مي شــود(شــجاعي،١٣٨٦) ١١- تکثر متعلقات مادي و غيرمادي شــناخت در اين راســتا مي توان از وحي، عقل ، ادراکات باطني انسان به عنوان متعلقات غير مادي، و از سيره و سنت به عنوان يکي از متعلقات مادي شناخت نام برد( عباسـي و جمالي، ١٣٩٩: ١٤٤)، ١٢- تکثر مراتب و منابع شـناخت ، اين اصـل بر منابعي همجون قرآن و سـنت اشـاره دارد(يوسـفي راد،١٣٩١) ١٣- تکثر معيارهاي اعتبارو داوري، بر اسـاس اين اصـل منابع متعددي براي داوري وجود دارد که در نظريه هاي اسـلامي وحي و عقل از پراهميت ترين آن هاسـت (جبرئيلي،١٣٧٦) ١٤-تکثر روش هاي شــناخت ، براســاس اين اصــل شــناخت هاي انســاني از منابع متعددي همچون تجربه ، حواس ظاهري و معلومات فطري و غيراکتسابي شکل مي گيرد(شجاعي،١٣٨٦).
در روابط خارجي نيز بر عدم وابستگي اقتصادي و جلوگيري از نفوذ فرهنگي مورد توجه است (سجادي، ١٣٨٣: ٥٨) استراتژي ابلاغ پيام الهي خداوند در سـوره احزاب آيه ٣٩ بر اصـل ابلاغ رسـالت اشـاره دارد لذا مي توان گفت يکي از راهبردهاي اصـلي حل مشـکلات ارتباطات بين الملل ابلاغ پيام خداوند و معرفي اسـلام واقعي به جامعه جهاني اسـت .