چکیده:
زمینه و هدف
مثنوی مولانا از متون ارزشمند کلاسیک زبان فارسی است. مفاهیم این اثر چندبعدی از زوایای مختلف قابل پژوهش است. مولانا با استفاده از صنایع ادبی به بهترین شکل با مخاطب خود ارتباط میگیرد و راه را برای هدف خود یعنی آموزش و تعلیم هموار میکند.
روش مطالعه
پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی کاربردهای بدیع و بیان در جذب مخاطبان مثنوی معنوی در شش دفتر این منظومه، میپردازد.
یافته ها
آن دسته از صنایع بیانی و بدیعی که به مخاطبان عام در فهم و درک موضوعات تعلیمی مثنوی کمک میکنند، چشمگیرتر و ملموسترند.
نتیجه گیری
در علم بیان، تشبیه، بیشتر از استعاره و در استعاره، نوع استعاره مکنیه پرکاربردتر است. همچنین در صنایع بدیع لفظی انواع «تکرار» و اقتباس کاربرد بیشتری دارد. در صنایع بدیع معنوی نیز شاعر بیشتر از انواع تناسب و ارسال المثل برای جذب و تعلیم مخاطبان بهره برده است و این صنایع در جلب نظر مخاطبان و آموزش آنان، شاعر را یاری میکنند.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Rumi's Masnavi is one of the valuable classical texts of the Persian language. The concepts of this multidimensional work can be researched from different angles. Rumi communicates with his audience in the best way by using literary techniques and paves the way for his goal of education.
METHODOLOGY: The present study investigates the innovative uses of expression in attracting the audience of Masnavi Manavi in the six books of this system with a descriptive-analytical method.
FINDINGS: Those arts of expression and originality that help the general audience to understand the didactic subjects of Masnavi are more impressive and tangible.
CONCLUSION: In the science of expression, simile is more common than metaphor, and in metaphor, the type of metaphor seems to be more widely used. Also, "repetition" and adaptation types are more used in creative word industries. In the original spiritual arts, the poet has used more types of propriety and parables in his poems to attract and educate the audience, and these arts help the poet in attracting the attention of the audience and educating them.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشي کاربردهاي بديع و بيان در جذب مخاطبان مثنوي معنوي فريبا علومي ١، احمد خاتمي ٢* ، محمد غلامرضايي 2 ١- گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده ادبيات ، علوم انساني و اجتماعي، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران .
Gholamrezaei 1- Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2- Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
از آنجا که مولانا يکي از شاعران ادبيات کلاسيک ايران شمرده ميشود و منظومۀ وي «مثنوي» از ديرباز تا کنون در ابعاد مختلفي مطمح نظر عوام و خواص بوده است و با توجه به اهميت بازشناسي زيباييهاي بلاغي اشعار تعليمي مولوي در مثنوي و تأثير آن بر دل و جان و روح مخاطبان ، پژوهش حاضر درصدد است با رويکردي توصيفي-تحليلي به بررسي و تحليل اين اثر فاخر از حيث کاربردهاي بديع و بيان در جذب مخاطبان مثنوي معنوي بپردازد تا شايد راهگشايي براي ديگر سخنوران در جذب مخاطب شود.
Introducing the authors Fariba Olomi: PhD student, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Science and Research Unit, Tehran, Iran.
com) Ahmad Khatami: Professor of the Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
ir : Responsible author) Mohammad Gholamrezaei: Professor of the Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.