چکیده:
زمینه و هدف: در رویکرد معاصر، تعاریف سنتی استعاره مورد نقد قرار گرفته و تعریفی جامع برای آن تثبیت شد. یکی از این تعاریف، نگرش زبانشناسی شناختی است. این نگرش با رویکردی متفاوت به استعاره میپردازد که از طرف لیکاف و جانسون مطرح شد. در این رویکرد، مفاهیم ذهنی بصورت عینی جلوه مییابند که مفهوم عشق یکی از این مفاهیم است. عشق در شعر شاعران سبک بازگشت ادبی جایگاه خاصی دارد که این مفهوم ذهنی در نگرش قاآنی و مشتاق اصفهانی بصورت ملموسی عینی سازی شده است.
روش مطالعه: این پژوهش با روش تحلیلی- توصیفی صورت گرفته است؛ بدین صورت که شواهد و مثالهایی از شاعران موردبحث را برمبنای نظریات زبان شناسی شناختی استخراج کرده، سپس با تفسیر و تحلیل آنها، استعاره های هستیشناسانه را در یک طبقه بندی کلی از دیوان شاعران موردبحث استخراج کرده و آنها را بصورت تطبیقی برای مخاطبان شرح داده ایم.
یافته ها: در دیدگاه دو شاعر، عشق بسان انسان، نمودی بارز یافته است که این عینیسازی مفهوم عشق در دیوان مشتاق اصفهانی دارای بار منفی و بصورت انسان قاتل و خونریز جلوه گری میکند؛ درحالیکه در شعر قاآنی دارای جایگاه والایی است.
نتیجه گیری: عینیسازی مفهوم عشق در دیوان دو شاعر بصورت چیزی که قابل نوشیدن باشد، تقریبا یکسان بکار رفته و در عینیسازی بصورت عناصر طبیعت و اشیا نیز نگرش دو شاعر به هم نزدیک است هرچندکه بسامد آنها در شعر مشتاق بارزتر است. همچنین استفاده از مفهوم مورد بحث بصورت استعارۀ جهتی در دیوان مشتاق مشهود است و در دیوان قاآنی از مفهوم عشق بصورت استعارۀ جهتی موردی یافت نشد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: In the contemporary approach, traditional
definitions of metaphor have been criticized and a comprehensive definition
has been established for it. One of these definitions is the cognitive linguistic
approach. This approach takes a different approach to metaphor, as proposed
by Lycoff and Johnson. In this approach, mental concepts are objectively
manifested that the concept of love is one of these concepts. Love has a special
place in the poetry of the poets of the literary return style, and this mental
concept has been objectively tangible in the Qaani and eager attitude of
Isfahani.
METHODOLOGY: This research has been done by analytical-descriptive
method; By extracting evidence and examples of the poets in question based
on theories of cognitive linguistics, then by interpreting and analyzing them,
extracting ontological metaphors in a general classification from the divan of
the poets in question and comparing them to the audience. Description.
FINDINGS: In the view of two poets, love as a human being has found a clear
manifestation that this objectification of the concept of love in the eager
Isfahani court has a negative charge and manifests as a murderer and
bloodthirsty human being; While in Qaani poetry it has a high position.
CONCLUSION: The objectification of the concept of love in the divan of two
poets is used almost identically as something that can be drunk, and in the
objectification as elements of nature and objects, the attitudes of the two poets
are close to each other, although their frequency is more pronounced in eager
poetry. Also, the use of the concept in question as a directional metaphor is
evident in the court of enthusiasm, and in the Qaani divan, the concept of love
as a directional metaphor was not found.
خلاصه ماشینی:
عشق در شعر شاعران سبک بازگشت ادبي جايگاه خاصي دارد که اين مفهوم ذهني در نگرش قاآني و مشتاق اصفهاني بصورت ملموسي عينيسازي شده است .
روش مطالعه : اين پژوهش با روش تحليلي- توصيفي صورت گرفته است ؛ بدين صورت که شواهد و مثالهايي از شاعران موردبحث را برمبناي نظريات زبان شناسي شناختي استخراج کرده ، سپس با تفسير و تحليل آنها، استعاره هاي هستيشناسانه را در يک طبقه بندي کلي از ديوان شاعران موردبحث استخراج کرده و آنها را بصورت تطبيقي براي مخاطبان شرح داده ايم .
(رجوع شود به تصویر صفحه) عشق بمثابه امور طبيعت از ديگر مباني استعارة مفهومي عشق در اشعار مشتاق اصفهاني و قاآني، عينيسازي مفهوم بيان شده بصورت امور طبيعي است .
فغـان کـافکنـده در دارالشـــفـاي عشـــق رنجورم که دايم در ســـراغ شـــربت مرگســـت بيمارش (همان : ص ٦٩) با توجه به مباحثي که بيان شد، نمودار زير بسامد استفادة دو شاعر از مفهوم عشق بعنوان مکان را نشان ميدهد: (رجوع شود به تصویر صفحه) عشق بمثابه جهت در خاتمۀ اين بحث بايد گفت که دسته اي ديگر از استعاره هاي مفهومي هستند که ذيل جهتي به آنها پرداخته ميشود.
همچنين در پايان بايد گفت نگاه مشتاق اصفهاني به مفهوم عشق بعنوان يک استعارة جهتمند قابل توجه است .
"Metaphorical and Virtual Poles in Aphasia" Collection of Articles on Linguistics and Literary Criticism, translated by Maryam Khozan and Hossein Payendeh, Tehran: Nashr-e Ney. José, Francisco and Demandoza Ibanez, Ruiz.
Cognition of texture in metaphor, translated by Jahanshah Mirzabeigi, Tehran: Agah, p.