چکیده:
برخی از عارف نمایان، پایبندی به احکام و آداب و مناسک خاصّ را در نیل به کمالات عرفانی غیرضروری برشمرده، بلکه با استناد به برخی آیات قرآنی به مخالفت با لزوم شریعت برخاسته است، پژوهش حاضر در مقام از دفاع از عرفان راستین و با استناد به دلایل عقلی برون دینی و دلایل نقلی و آیات قرآنی به نقد عرفان منهای شرعت پرداخته و به این نتیجه رسیده است که برای رسیدن به معرفت عرفانی، التزام به شرایع عملی ضروری بوده و دلایل مورد استناد مدعیان عرفانهای شریعت گریز، سست و نادرست است. روش این نوشتار در گردآوری دادهها، کتابخانهای و در تجزیهوتحلیل مطالب، شیوه تحلیلی انتقادی است.
A number of mystics believe that in the mystical evolution some particular rituals, manners, and religious commandments are not necessary. They also rely on some Quranic verses to defend their position against divine law. The current research has used rational evidence outside the religion, scriptural evidence, and Quranic verses to criticize mysticism without divine law and support true mysticism. It is concluded that adherence to divine rules is a necessary prerequisite for obtaining mystical knowledge. It was also found that the reasons submitted by advocates of mysticism without divine law are incorrect and groundless. Library note-taking is used to collect data. Also, critical analysis is used to interpret data.
خلاصه ماشینی:
پيش از شروع بحث روشن است که در اينجا مراد از عرفان ، ادراک حقايق با ابزار شناخت خاص به نام قلب و دل است که نتيجه آن شهود قلبي است و به دو شاخه نظري و عملي تقسيم ميگردد که در عرفان نظري، سخن از اثبات آموزه هاي نظري مرتبط با توحيد حضرت حق (قونوي، ١٣٧٤: ٦؛ خوارزمي، ١٣٧٩: ١٣٥؛ ابن ترکه ، ١٣٧٨: ٤) با تمسک به شهود است و در عرفان عملي، تلاش در زمينه اجراي برنامه هاي خاص و سيروسلوک براي رسيدن به اهداف و مقاصد تبيين شده در عرفان نظري از راه شهود يقيني (سيد حيدر آملي، ١٣٨٢: ٢٧) است ؛ چنان که مقصود از اصطلاح شريعت ٢، احکام ظاهري دين است در برابر طريقت که عبارت از رعايت و حفاظت عملي از شريعت (١٣٨٠)، اسـقاط تکليف در عرفان اسـلامي ، مجله دانشـکده ادبيات و علوم انسـاني » ١٥) کتاب «عرفان و شـريعت » نوشـته سـيد يحيي يثربي؛ ١٦)، پايان نامه کارشـناسـي ارشـد« قواعد سـقوط تکليف شـرعي در اسـلام نوشـته (مطهره اختري ) با راهنمايي دکتر حسـين سـليماني ، گروه اديان ابراهيمي دانشـگاه اديان و مذاهب ، ١٧) پايان نامه «ثبوت و اسـقاط تکاليف شـرعي از منظر عرفان اسـلامي » نوشـته حميد اقبالي فر؛١٨ ) مقاله «نوروزي اصـغر، (١٣٩٢)، نسـبت تصـوف و عرفان با تشـيع و خاسـتگاه شـيعي عرفان از منظر علامه طباطبايي، حکمت عرفاني ٢ (٦)، ٢٥-٤٢ » ؛ ١٩) مقاله «جوکار، نجف ، زنده بودي ، حســـين ، (١٣٩٨)، نگاهي به نقد خودپالايشـــي عرفا و بي التزامي به شـــرع ، ادب فارسـي ، ٩(١)، ١-١٩»؛ ٢٠)مقاله «رودگر، محمدجواد، (١٣٩٠)، شـناخت هاي لازم در سـلوک عملي با نظر به آراي علامه جوادي آملي ، دوفصـلنامه علمي پژوهشـي حکمت اسـرا، ٣(٢)، ١٠٧-١٣٦،»؛ ٢١) مقاله «يوسـف ثاني ، سـيد محمود، رادي ميبدي ، فاطمه ، (١٣٩٧)، بررســي عوامل مؤثر در حصــول غايت ســلوک عرفاني با رويکردي بر آراي امام خميني (ره )، فصــلنامه انديشــه ديني دانشــگاه شــيراز، ١٨(٦٦)، ١٣١-١٥٨، ١٠»؛ ٢٢) مقاله «ســليمانيان ، حميدرضا، (١٣٩٤)، در نسبت شريعت و عرفان ، نشريه نثر پژوهي ادب فارسي ، ١٨(٣٨)، ١٨٥-٢٠٤» ١.