چکیده:
هنجار گریزی یکی از نظریههای ادبی و تأثیرگذارترین روشها در برجستهسازی ادبی میباشد که در عرصه شعر بازخورد زیادی دارد. نظریه فرمالیستها بر این باور است که انسان همواره با دو نوع زبان در ارتباط است. اولی زبان عادی که انتقالدهنده پیامهای روزمره است و زبان ادبی که در قلمرو هنر و ادبیات استعمال میشود و ظرافت خاص خود را دارد. آشناییزدایی همواره لذتهای ادبی را برای مخاطب برقرار میسازد و قدرت حواس آدمی را بهبود میبخشد. پژوهش حاضر در نظر دارد با شیوهای توصیفی - تحلیلی و تکیه بر اشعار ژاله اصفهانی و غادة السّمّان به مقوله هنجار گریزی معنایی و گونههای مختلف آن بپردازد و به این سؤال پاسخ دهد که هنجار گریزی معنایی چیست و حوزههای بسترساز این هنجار در اشعار ژاله اصفهانی و غادة السّمّان علیرغم وجوه اشتراک و افتراق چگونه به کار رفته است؟ یافتههای پژوهش از راه جستجوی کتابخانهای نشان میدهد که ژاله اصفهانی و غادة السّمّان هر دو از صور خیال و آرایههای معنوی بهرهمند گردیدهاند.
Abnormality is one of the literary theories and one of the most effective methods in literary highlighting that has a lot of feedback in the field of poetry. Formalist theory holds that man is always associated with two kinds of language. The first is ordinary language, which conveys everyday messages, and literary language, which is used in the realm of art and literature and has its own delicacy. De-familiarization always establishes literary pleasures for the audience and improves the power of the human senses. The present study intends to deal with the category of semantic aberration and its different types with descriptive-analytical methods and relying on the poems of zhaleh Esfahani and Ghada Al-Samman and to answer the question of what semantic aberration is. And how is the bedrock of this norm used in the poems of zhaleh Esfahani and Ghada Al-Samman despite the commonalities and differences? Findings of the research through library search show that zhaleh Esfahani and Ghada Al-Samman have both benefited from imaginary forms and spiritual arrays.