چکیده:
امویان اندلس در اروپای غربی تاریخی به وجود آوردند که دارای خصوصیات متمایز با گذشته آنها است . مغرب زمین طی قرون میانه با تمدن اسلامی مراوده داشته است و تحت تأثیر فرهنگ اسلامی قرار گرفتند و سپس با شناخت از فرهنگ اسلامی به مرور حکومت اسلامی را تحت تأثیر خود قرار داد .در کنار عواملی چون آشنایی اروپاییان با مراکز علمی مسلمانان، رشد اقتصادي، رونق شهر نشینی وزمینه سازي مدارس موجود در کلیسا ها و دیر ها، ترجمه کتاب هاي عربی به زبان لاتین نیز از عوامل مهم رشد شگفت انگیز دانشگاه هاي اروپایی، بود. از عوامل موثر در ظهور و تثبیت تمدنی، می تواند خود را در قالب کاربرد زبان مشترك نشان دهد. در دوران سیطره فرهنگ اسلامی در اندلس، علاوه بر زبان عربی، که زبان رسمی نهادهاي آموزشی و حکومتی بود، زبان لاتینی نیز، در کلیساها و نظامات اداري محلی به کار می رفت.
خلاصه ماشینی:
البته تعاریف دیگری نیز بـرای تعـاملات اجتماعی وجود دارد به عنوان نمونه ، تعامل اجتماعی و برقراری ارتبـاط مـی توانـد یـک موضـوع فیزیکی، یک نگاه ، یک مکالمه و ارتباط بین افراد باشد که خود مستلزم تعریف رویدادها و فعالیت های متناسب و درنتیجه نقش پذیری مردم در فضا و عضویت آنهـا در گـروه هـا و شـبکه هـای اجتماعی است .
اسماعیل بن عبیدالله که پس از خاندان موسی عهده دار حکومت مغرب شدند تقریبا اوضاع سیاسی نظامی بین عرب ها با همدیگر و از طرف دیگر عرب و مسیحی برای مدت چهار سال از سال ٩٧-١٠١ ه (٧١٥-٧٢٠م ) آرام شد (ابن عبـد الحکـم ، ١٩٦١: ٢١٣) موفقیـت اسـماعیل بـن عبیدالله در برقراری صلح در کشور تا به آنجا رسید که به گفته ابن عبد الحکم در دوران حکومت او همه مسیحی ها اسلام آوردند (همان ) بر روی این اصل است که مـی تـوان احتمـال داد کـه حسن سیاست اسماعیل از یک سو و اشتیاق وافر به نشر اسلام از سوی دیگر شمار بسیار زیـادی از مسیحی ها را به اسلام جذب کرد و در واقع می توان تصور نمود که حکومـت اسـماعیل قـدم اسلام را در آفریقا تثبیت کرد چرا که مغرب پس از او به صورت یک کشور اسلامی مبدل شد که بیشتر مردم آن را مسلمانان تشکیل می دادند (ابن عذاری، ٣٢:١٩٥٠-١/٣٣).