چکیده:
زواجالمتعه یا ازدواج موقت ازدواجی است که مردی با زنی برای مدت معین ازدواج کرده باشد و نکاح دائم آن است که محدود به زمان معینی نباشد. فلسفه تشریع و کار کردهای نکاح موقت با عقد دائم متفاوت بوده و شارع حکیم به مقتضای طبیعت انسان و با توجه به ویژگیهایی که در نهاد بشریت به ودیعه نهاده است، به تبیین احکام این قسم از نکاح پرداخته است. لذا در نوشتار حاضر در پژوهشی توصیفی- تحلیلی، ضمن برشمردن کار کردهای نکاح موقت از قبیلسد کردن زنا، رفع نقص و مکمل دائم، تخفیف و سادهگیری، عدم پاسخگویی نکاح دائم به تمایلات جنسی و... ،باتوجه به آیات و روایات استنادی چنین به نظر می رسد که این کار کردهای در گسترش و تشويق این نوع نکاح به عنوان یک راه حل در مسائل جنسی برای سلامت اخلاقی جامعه ی امروزی موثر تلقی شده است. معالوصف پژوهش مذکور، هر یک از این کار کردها را تشریح و پاسخ های نیز ارائه نموده است.
خلاصه ماشینی:
ب ) جایگزیی خمر هدف دیگر از تشریع متعه ، قانع ساختن نفس مؤمن از شُرب خَمر و فحشاء اسـت ؛ زیـرا در دو روایت ذیل متعه به عوض شراب و فحشاءجایز گشته است :یکی روایتی از امام بـاقر (ع ) کـه می فرمایند: خداوند نسبت به شما لطف کرده و بدین لحاظ ، متعه را برای شما به جـای مشـروب قرار داده است ٥و دیگری روایتی از امام صادق (ع )می فرمایند: خداوند تبارک و تعالی بر شـیعیان ما مسکر (مواد مستیآور)را از هر نوع شرابی حرام کرد و در عوض متعه را حلال نموده است ٦ لذا از مضمون این دو روایت استنباط میشود که طمع انسان به غریزه جنسی و تمایل او به نوشـیدن ١-سوره روم /٢١ ٢-سوره نساء /٢٨ ٣- طباطبایی، محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ٤، ص ٤٣٤ ٤.