چکیده:
تعتبر العلاقة السببیة من أهم العناصر فی الرکن المادی فی الجریمة، والتی یترتب فی حال قیامها أن تقوم المسؤولیة للجانی مرتکب الفعل الإجرامی، فهذ البحث بدور حول مسألة الأثر المترتب علی العلاقة السببیة بین الفعل الإجرامی والنتیجة الإجرامیة فی جریمة القتل العمد، وبیان أحکام العلاقة السببیة وما نظمة المشرع القطری فی قانون العقوبات فی جریمة القتل العمد، وعقد مقارنة بینها وبین ما اتجه إلیه الفقه الإسلامی وبالتحدید کل مذهب من المذاهب الأربعة وهما) الحنفی، الحنبلی، الشافعی، المالکی (، وقد خلص البحث إلی وجود بعض أوجه الشبه والاختلاف بین موقف المشرع القطری حول الع لاقة السببیة فی جریمة القتل العمد مع بعض المذاهب الأربعة، فی أحکام الأثر المترتب علی العلاقة السببیة، کالمذهب المالکی والذی لم یأخذ بالعلاقة السببیة الملائمة، وذلک علی عکس جمهور الفقهاء والمشرع القطری الذین یأخذون بالعلاقة السببیة الملائمة والمنتجة.
The causal relationship is one of the most important elements in the physical element of
the crime, which, if it entails the responsibility of the perpetrator of the criminal act, this
research plays a role on the question of the causal relationship between the criminal act and the
criminal result in murder, the statement of the provisions of the causal relationship and the
regulations of the Qatari legislator in the penal code in the crime of murder, and a comparison
between them and the approach of Islamic jurisprudence and specifically each of the four
doctrines (Hanafi, Hambali, Al-Maliki), al-Maliki concluded, al-Maliki concluded, and al-
Maliki concluded, Research into the existence of some similarities and differences between the
position of the Qatari legislator on the causal relationship of murder with some of the four
doctrines, in the provisions of the effect of causal relationship, such as the Maliki doctrine,
which did not take the appropriate causal relationship, unlike the majority of jurists and Qatari
legislators who take the appropriate and productive causal relationship..