چکیده:
تکرار در سطح حروف و واژهها که یکی از روشهای افزایش موسیقیکلام است، از دو منظرمیتواند مورد توجه قرارگیرد. از لحاظ ارزشهای موسیقایی و از منظر ارزشهای بلاغی. در این پژوهش توصیفی-تحلیلی انواع تکرار، از این دو منظر در شعر ناصر بخارایی بررسی شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که سخنور بخارایی از همه شگردهای تکرار در سطح گستردهای در کلامش بهره بردهاست. تکرارهای پی درپیحروف، واژهها، عبارات وحتی مصراعها، به شیوههای مختلف شعر ناصر را سرشار از خوشههای موسیقایی اصوات مختلف کرده است. از لحاظ بلاغی نیز این تکرارها دارای ارزشهای فراوانی است، بهگونهای که شواهد متعددی میتوان در شعر وی سراغ گرفت، که تکرارحرف یا واژه متناسب با مضمون شعر درخدمت انتقال معنا و مفهوم شعر و گاه القای احساس مورد نظر شاعر بوده است. افزون بر این برخی تکرارها از جمله تکرار واژه به صورت جناس قلب و همچنین تکرار واژههای همخانواده را به دلیل بسامد زیاد، میتوان از ویژگیهای سبکی شعر وی به شمار آورد.
خلاصه ماشینی:
تکرار در شعر ناصر بخارايي ١ حسين اتحادي چکيده تکرار در سطح حروف و واژه ها که يکي از روش هاي افزايش موسيقي کلام است ، از دو منظر ميتواند مورد توجه قرار گيرد.
از لحاظ بلاغي نيز اين تکرارها داراي ارزش هاي فراوانياست ، به گونه اي که شواهد متعددي ميتوان در شعر وي سراغ گرفت که تکرار حرف يا واژه متناسب با مضمون شعر در خدمت انتقال معنا و مفهوم شعر و گاه القاي احســاس مورد نظر شــاعر بوده اســت .
» (ملاح ، ۸۱:۱۳۸۵) در شعر ّ ناصــر نيز ميتوان موارد بيشــماري از تکرار واژه را به شــيوه هاي مختلف مشــاهده کرد که همه آن ها با طنيني خوش آهنگ در خدمت تقويت موســيقي دروني شــعر قرار دارند.
» (همايي، ۷۳: ۱۳۸۶) دل خونخواره مــــن تشنه بــــه خــــون لب توست لب تو تشــنه بــــــه خون دل خونخواره کيســـت (ناصر بخارايي ، ۲۰۷:۱۳۵۳) چنان پر شـــد دل از دلبر که دل در بر نميگنجد و گر گنجـد دل انـدر بــــــر در او دلبر نميگنجـد (همان : ۲۳۰) اين که شاعر بتواند در هر بار تکرار عبارت ، معناي متفاوت و تازه اي از آن اراده کند، نشان دهنده تسلط ِ وي بر ظرفيت هاي واژگان است .
»(متحدين ، ۵۰۹:۱۳۵۴) در شعر ناصر بخارايي نمونه هاي زيادي از تکرار واژه يا جمله ديده مي شود که در ذهن خواننده بر مفهوم خاصّي تأکيد ميکند.
ناصــر بخارايي نيز از قابليت هاي تکرار در ســطوح مختلف حروف ، واژه ها و عبارات براي ارائه مضامين مورد نظرش بهره هاي زيادي برده که ميتوان آن ها از دو منظر موسيقايي و بلاغي بررسي کرد.