چکیده:
لقد أنبثق أتجاهء جديد يحاول ان يضع حداً للصراع القائم بين أصحاب ألنزعة العلمية ألتحليلية وأصحاب ألاتجاهات ألتقليديةء ذلك عن طريق أستعمال ألرمز في التعبير عن مناطق مختلفة من النشاط ألفكري ألإنسانيء كالمنطق› واللغةء والفن» والدين› والأسطورةء وهذا الاتجاه يدين بالفضل الأكبرفي ألتعبيرعنه وتأصیله إلى کل من "ارنست کاس یرر" و"سوزان لانجر" وقد وجدنا ان "کاسیرر" يولي أهمية كبرى للرمز وذالك بالنضر الى دوره في كشف أسرار عالم ألانسان وفهمهء ووجدنا أن هناك تأثيرا واض ل"سوزان لأنجر" بفلسفة لأشكال ألرمزية التي وضع أصولما الفيلسوف "آرنست كاسیرر" حیث تفق "سوزان لانجر" مع "ارنست كاسيرر" في أن الإنسان حيوان رامز وأن الوظيفة الرمزية هي الخاصة المميزة لهء وتحتل الموسیقی عند "سوزان لاجر" دور بارزاً في تهذيب الذوق ألانساني لا تحمله من لغة رمزیه لا تلو من معان ودلالات وأنها وضعت اللوسيقى في سلم الفنون ما تمتلكه الموسيقى من قدره علی التواصل بین الاحاسیس و الانفعالات.
In the late are, a new trend has
been evolved by Kasper and
Langer to settle the dispute between
the proponents of the analytic
propensity and the traditional
trends- that is the representational
trend through using symbols to
express various facets in the arena
of thinking such as logic, language,
art, religion and myth. It is viewed
that Kasper has paid much attention
toward ''symbol'' as it has a
significant role in disclosing the
secrets of the man. The study has
shown that Langer has been largely
influenced by representation figures
which have been established by
Kasper. Langer seems to be greatly
agrees with Kasper, thereby the
human being is a representational
animal. Additionally, the
representational function of human
being is the outstanding
characteristic through which the
whole repercussions seem to evolve
from. Moreover, it is displayed that
Langer has considered music as the
top in the ranking of this school.
This is owing to the
representational language inherent
in the art of music.