چکیده:
نقش زبان در ساختن هویت یکی از مهمترین بحثهای نظری مدرن در باب هویت است. ساختارگرایی و پساساختارگرایی با قاطعیت خاص بر نقش سازنده زبان در شکلگیری هویت تاکید میکنند. پژوهش پیش رو با این پیش فرض که زبان ابزاری قدرتمند در برساخت گفتمان هویتی محسوب میشود، با بررسی دو رمان آخرین دخترو دختری که از چنگ داعش گریخت نشان میدهد که زنان ایزدی با کدام سازوکارهای زبانی ژانر «زندگی نامه خودنوشت» را به مثابه راهبردی در مبارزه علیه گفتمان سلطه به خدمت میگیرند و با عرضه پادگفتمانهایی متفاوت به ساخت شکنی گفتمانهای مسلط و کلیشه سازیهای جهانی میپردازند تا برخی از پیامدها یا بازخوردهای منفی تجاوز و ظلم به جامعه استعمارزد ه ایزدی را بزدایند و در حیات بخشیدن به سنتهای فرهنگی و قومی ایفای نقش کنند. در این راستا از نظریه گفتمان «لاکلایو و موف» و ابزارهای روش شناختی آن برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش بهره بردیم. نتایج نشان میدهد چهار گفتمان در کشمکش و تخاصم با یکدیگر درصدد بازنمایی هویت زن ایزدی برآمدهاند: الف) گفتمان «حزب ملی گرای کرد»؛ ب) گفتمان «دولت مرکزی عراق و اعراب»؛ ج) گفتمان «داعش» و د) گفتمان «نویسندگان زن ایزدی». زنان ایزدی میکوشند با تمام هویتهایی که گفتمانهای مسلط برایشان تعریف کردهاند همچون برده، قربانی تجاوز و پناهنده مبارزه کنند و هویتهای تازهای چون رهبر ایزدی و مدافع حقوق زنان و ایزدیان برای خود برسازند.
The role of language in the construction of identity is one of the most important modern theoretical debates about identity. Structuralism and poststructuralism emphasize with particular certainty the constructive role of language in the formation of identity. Assuming that language is a powerful tool in constructing identity discourse, the present study examines the two novels of the last girl and girl who escaped from the clutches of ISIS and shows by what linguistic mechanisms the Yazidi women use the genre of "autobiography" as a Strategies are used in the struggle against the discourse of domination, and by offering different counter-discourses, they construct the dominant discourses and global stereotypes in order to eliminate some of the consequences or negative feedback of the aggression and oppression of the Yazidi colonized society. . In this regard, we used Laclau and Moff discourse theory and its methodological tools to analyze research data. The results show that four discourses in conflict and conflict with each other have sought to represent the identity of the Yazidi woman: a) the discourse of the "Kurdish Nationalist Party"; B) the discourse of the "central government of Iraq and the Arabs"; C) the discourse of "ISIS" and d) the discourse of "Yazidi women writers". Yazidi women are struggling with all the identities that the dominant discourses have defined for them, such as slavery, rape, and refugee, and creating new identities for themselves as Yazidi leaders and advocates for the rights of women and Yazidis.