چکیده:
چَیتَنیه (1534-1485) از شخصیتهای برجسته طریقت بهکتی ویشنویی است. برخی ویشنوییها او را تجسد کریشنه میشمارند. بهکتی به طریقت عشق و اخلاص گفته میشود و به اعتقاد پیروان این طریقت، تنها با بهکتی میتوان به شناخت پروردگار دست پیدا کرد. مراتب عشق از دیدگاه چَیتَنیه، در پنج دستۀ شانتهرتی، داسیهرتی و ساکهیهرتی و واتسالیهرتی و مدهوریهرتی قرار میگیرد، که به ترتیب عشق آرام و لطیف، عشق خدمتگذارانه، عشق همراه با احترام، عشق پدرانه و مادرانه و عشق نکاحی تفسیر میشوند. در این نوشتار تلاش شده است به این پرسش پاسخ داده شود که ماهیت این عشق چیست و روش رسیدن به والاترین درجات بهکتی از منظر چَیتَنیه چگونه است؟
Chaitanya (1585-1485) is one of the prominent figures of the Vaishnavite Hinduism. Some of the believers consider him the embodiment of Krishna. Bhakti is the path of love and devotion, and according to the followers of this path, only through Bhakti one can achieve the knowledge of God. From Chaitanya's point of view, love is divided into five categories: Shanta Rati (quiet and gentle love), Dasia Rati (love based on service), Sakia Rati (respectful love), Vatsalia Rati (fatherly and motherly love), and Madhuria Rati (marital love). In this article, an attempt has been made to answer the question of what is the nature of this love and what is the method of reaching the highest degrees of Bhakti from the perspective of Chaitanya?
خلاصه ماشینی:
طريق عشق يا بهکتيمارگه به پرستش عاشقانه و اخلاص محض نسبت به پروردگار اطلاق ميشود و در متون هندويي عمل به اين طريق بيش از عمل به دو طريق ديگر توصيه شده است .
پروردگار من ، تو با مهرباني بي پايانت ، نام هاي بسيارت مانند کريشنه و گويندا را به ما آموخته اي، تا با آن ها تو را بخوانيم و به ياد بياوريم تا با هر نامت ، قدرت خويش را به ما نشان دهي چه بزرگواري تو، هيچ قيد و بندي براي سرودن نامت بر سر راهمان قرار ندادي افسوس که با وجود آسان گرفتنت من هنوز، در خواندن آن ها سهل انگاري ميکنم 55 چيتنيه تاکيد ميکند همانگونه که يک باد بيرحمانه و بيملاحظه درخت را تکان مي - دهد و آن درخت هراس ميوه چيني و آسيب هرس شدن را تاب ميآورد، ما نيز همانند يک درخت ميبايست انعطاف پذير و قوي باشيم و به ذات و جوهره وجودمان پايبند بمانيم .
چيتنيه در اين نيايش بيان ميکند که از طريق حس تواضع و فروتني است که يک فرد مشتاق خواندن و ذکر نام مقدس پروردگار ميشود.
اين تقابل عاشقانه ي عطر و طعم ميان عاشق و معشوق داراي مراتب و مراحلي پنجگانه است : افرادي که از اميال مادي پاکاند اما هنوز نميتوان براي آنان نام بهکته را ١٠٥ Rasa بهجت و شادي زايد الوصف سالک 106 Krishna-bhaki-rasa 107 Bhaktivinoda, Śrīla Thakura, Swami, A.
اما اين بهکتي همان ارتباط خالص با عشق پروردگار است که هدفي جز شناخت بيشتر نسبت به کريشنه نميتواند داشته باشد.