چکیده:
چکیده: ازآنجاییکه دایرةالمعارف قرآن لیدن مرجعی علمی برای پژوهشگران انگلیسیزبان در جهت شناخت اسلام و معارف والای قرآن محسوب میگردد؛ بررسی و تعیین میزان اعتبار و اتقان مقالات آن نیز امری لازم و ضروری است؛ لذا نوشتار حاضر با مراجعه و استناد به منابع کتابخانهای و روش توصیفی- تحلیلی و با رعایت اصل انصاف و واقعنگری، به بررسی و نقد علمی مقاله علی بن ابیطالب (ع) از این دایرةالمعارف پرداخته است. یافتههای پژوهش پیشرو حاکی از آن است که نویسندهی این مدخل- علی آسانی- نهتنها از معرفی کامل و جامع حضرت علی (ع) ناتوان بوده، بلکه به دلیل عدم رجوع به منابع متعدد و اصیل شیعی، برخی از فضایل این امام بزرگوار را بهطور صحیح و دقیق بیان نکرده است. این بیانِ ناصحیح علاوه بر اینکه موجب تحریف حقیقت گشته، مخاطبان این دایرةالمعارف را نیز از فهم صحیح نسبت به سیمای واقعی بزرگترین شخصیت جهان اسلام پس از رسول خدا (ص) محروم ساخته است.
Abstract Whereas the Leiden Encyclopedia of the Qur'an is a scientific reference for English-speaking scholars to understand Islam and the higher teachings of the Qur’an; it is also necessary to check and determine the validity of its articles; therefore, the present article, by referring to library sources and descriptive-analytical method and observing the principle of fairness and realism, has studied and scientifically criticized the article of Ali ibn Abi Talib (AS) from this encyclopedia. the findings of the leading research indicate that the author of this subject - Ali Asani - was not only incapable of a complete and comprehensive introduction of Imam Ali (as), but also due to the lack of reference to numerous and original Shiite sources, he has not stated correctly and accurately some of the virtues of this great Imam. This inaccurate statement, in addition to distorting the truth, has also deprived the audience of this encyclopedia of a correct understanding of the true face of the greatest figure in the Islamic world after the Messenger of God (PBUH).
خلاصه ماشینی:
بر اساس آنچه از کتابها و مقالات وی برمیآید، علی آسانی یک مستشرق «اسلامشناس» نبوده؛ بلکه مستشرقی مسلط به زبان و فرهنگِ ملتهای شرق آسیا بهخصوص هند بوده و به خاطر اینکه خود مسلمان است، در ضمن مطالعات خویش، به نگارش کتاب یا مقاله نیز پرداخته است؛ درحالیکه پژوهش در حیطهی مفاهیم اسلامی و قرآنی نیازمند تسلط بر مبانی و روشهای مختلف خاص این مقوله است (معارف و اعتصامی، بررسی مقاله خانواده پیامبر( از دایرةالمعارف قرآن لیدن، 1390: 15).
Abi Talibi was among the first to embrace Islam-) و نه اولین مسلمان (- the first who embraced Islam-) سخن ناحقی است که منشأ آن را میتوان در سه محور جستوجو کرد: نخست: مطالعه و تتبعِ ناقص نویسنده در منابع اسلامی؛ دوم: تأثیرپذیری از برخی منابع اهل سنت که مغرضانه و از روی تعصب مذهبی افرادی چون زید بن حارث یا ابوبکر را بهعنوان اولین مسلمان معرفی کردهاند (ابن کثیر دمشقی، ابن کثیر و النهایه،1407: ۳/ ۲۶؛ طبری، تاریخ طبری، 1967: ۲/ ۶۱)؛ سوم: استفاده از نظرات برخی مستشرقان مغرض، چون مونتگمری وات (Montgomery Watt, Muḥammad: Prophet and Statesman, 1974, Pages 34-35)؛ اما نقل ناصحیح این حقیقت تاریخی یا انکار آن، با روایات متواتر و ادلهی متعدد منقول در منابع شیعه و سنی که بیانگر این حقیقتاند که امام علی( اولین کسی بود که اسلام آورد و مفتخر به این فضیلت گردید؛ تعارض آشکار دارد و مردود خواهد بود.