چکیده:
رسانه مجرا و ابزار برقراری ارتباطات می باشد و با مصادیق مختلف همواره در زندگی بشر جریان داشته است. کودکان و نوجوانان از تاثیر پذیری ویژه ای در برابر رسانه ها برخوردار بوده که این تاثیر پذیری می تواند اندیشه و فرهنگ آن ها را تغییر دهد. این نوشتار با روش تحلیلی – توصیفی به تبیین الگویی برای رسانه های ارزشی عصر حاضر در جهت پرورش قدرت اندیشه ی کودکان و نوجوانان با توجه به آموزه های دینی می پردازد. آموزش عقاید صحیح، پرورش تفکر انتقادی، رفع شبهات، برخورداری بازی های رسانه از معیارهای اسلامی و… از جمله ویژگی هایی است که باید در برنامه های رسانه ای رعایت شود و این نوشته به آن ها اشاره نموده است. در ادامه، این نوشتار برخی از آسیب های برنامه های رسانه ای عصر حاضر را بیان نموده است. گسترش عرفان های کاذب، ترویج مفاهیم فلسفی برگرفته از اندیشه ی جهان غرب، نیاز سازی های کاذب، ایجاد روحیه ی خشونت ورزی، اسطوره سازی شخصیت های متضاد با اندیشه ی اسلامی و… از جمله آسیب های برنامه های رسانه ای عصر حاضر می باشد که باید به دقت مورد بررسی قرار گرفته و با شیوه های گوناگون با آن به مقابله پرداخت.
خلاصه ماشینی:
این نوشتار با روش تحلیلی – توصیفی به تبیین الگویی برای رسانه های ارزشی عصر حاضر در جهت پرورش قدرت اندیشه ی کودکان و نوجوانان با توجه به آموزه های دینی می پردازد.
سؤالی که در این نوشته مورد بررسی قرار گرفته این است که رسانه به عنوان واقعیتی از زندگی اجتماعی، چه نقشی بر اندیشه ی قشر آینده ساز یک جامعه می تواند داشته باشد؟ این نوشته پس از بررسی معنای رسانه و بعضی از مصادیق آن به برخی از ویژگی ها و هنجارهای رسانه ها ی ارزشی از دیدگاه آموزه های دینی اشاره نموده و در ادامه بعضی از آسیب های برنامه های رسانه ای عصر حاضر بر قشر کودک و نوجوان را مورد بررسی قرار می دهد.
» (عظیمی، محمد حسن و شکرخواه، یونس، 1394) تولید محتوای رسانه ای از جمله انیمیشن ها، فیلم ها و بازی های داخلی و جذاب برای این قشر با معیارهای دینی می تواند به ارتقای اندیشه ی آنان یاری رساند.
برگزاری مناظره هایی در حد قدرت توان فکر نوجوانان برای ایشان در رسانه ها، آموزش خانواده ها توسط رسانه ها و ارتقای سطح سواد رسانه ای خانواده ها از جمله اقداماتی است که رسانه ها به آن وسیله، می توانند قدرت تفکر انتقادی آنان را گسترش دهد.
از دید این نوشتار، رعایت اصول زیر در بازی های رسانه ای و مجازی، به پرورش اندیشه ی کاربران که بخش عمده ی آنان را کودکان و نوجوانان تشکیل داده اند، کمک بسیاری می نماید.