چکیده:
عنوان کتاب اصول حقوق مالکیت فکری بیانگر این است که در آن از قواعد و مفاهیم اصلی تشکیل دهنده رشته مالکیت فکری، به عنوان یکی از شعبه های حقوق خصوصی سخن رفته است. ارزیابی آن نیازمند شمارش الفبای این رشته طی مقدمه ای کوتاه است و پس از آن، می توان در سایه این مقدمه گفته ها را محک زد. این مهم طی دو بخش تحت عناوین ایرادهای شکلی و ماهوی صورت گرفته است. رسالت فصلنامه و به پیروی از آن، این نوشته، هشدار و یادآوری نارسایی ها در آثار منتشر شده است.
خلاصه ماشینی:
مقدمه بــا مراجعــه بــه کتاب هــاي مقدماتــي نگاشته شــده در زمينــۀ حقــوق مالکيــت فکـري ازجملـه کتـاب الفبـاي مالکيـت فکـري و نيـز کتـاب اصـول بنياديـن حقوق مؤلــف و حقــوق مجــاور در جهــان کــه هــر دو بــه ســفارش ســازمان جهانــي مالکيـت فکـري و توسـط اسـاتيد نامـدار ايـن رشـته نوشـته شده اسـت ، مي تـوان ايــن رشــته را در چنــد جملــه اين گونــه خلاصــه کــرد.
موضــوع بحــث در اين جــا ايــن اســت کــه آيــا موضوعــات قابل حمايــت در چهارچــوب مالکيــت فکــري به طــور عــام و در مالکيــت ادبــي و هنــري به طــور خـاص همـان مـواردي هسـتند کـه در قوانيـن و معاهـدات ، به عنـوان مثـال مـادة ٢ قانـون حمايـت از حقـوق مؤلفـان ، مصنفـان و هنرمنـدان مصـوب ١٣٤٨ و بنـد ١ مـادة ٢ معاهـدة بـرن آمده اسـت ؟ يـا اين کـه ايـن مـوارد از بـاب مثـال هسـتند؟ نويسـنده موضـوع را پيچيـده و بـا مثالـي نابه جـا مطـرح مي کنـد، چراکـه سـبک ، روش و مفاهيــم کلــي در ايــن رشــته موردحمايــت نيســتند کــه به عنــوان مثــال مطـرح شـوند.
٧ در صفحۀ ١٨٩ شمارة ٢٠ ذيل آوانگاشت ها مي خوانيم : «در حقــوق ايــران مي تــوان از آوانگاشــت ها به عنــوان يکــي از آثــار منــدرج در مــادة ٢ قانــون حمايــت حقــوق مؤلفــان و مصنفــان و هنرمنــدان حمايــت کــرد؛ لــذا ايــن پرســش مطــرح مي شــود کــه آيــا درصــورت اثــر محسوب شــدن آوانگاشــت ها رعايــت شــرط اصالــت درخصــوص آن هــا نيــز الزامــي خواهــد بــود؟ در حقـوق ايـران و بـا توجـه بـه عام بـودن شـرط اصالـت ، در (اثـر) محسوب شـدن يــک آفرينــش فکــري ، قاعدتــا آوانگاشــت ها هــم از ايــن امــر مســتثنا نيســتند و بايـد ابتـکار و خلاقيـت در آن هـا ديـده شـود.