چکیده:
از مهم تریــن نمونه هــای اعتقــاد بــه عالــم غیــب، اعتقــاد و بــاور بــه وجــود ملائکــه می باشــد؛ کــه در قــرآن کریــم و ســیره پیامبــر گرامــی اســلام و ائمّ ــه هــدی از آن هــا به عنــوان دســته ای از نعمت هــای الهــی کــه واســطه فیــض بیــن خــدا و دیگــر موجــودات هســتند و مــا از در ک آن هــا عاجزیــم؛ یادشــده اســت.
وجــود مقــدس و ملکوتــی آن هــا از مســلمات آئیــن اســلام و دیگــر ادیــان همچــون زرتشــت، مســیحیت و یهــود اســت. ایــن موجــودات کــه تعــداد آن هــا بــه فرمــوده امــام صــادق از ذرات خــاک بیشــترند؛ دارای وظایــف گوناگونــی هســتند و همچنیــن دارای درجــات و اصنــاف مختلــف و صفــات گوناگونــی از قبیــل تمثــل، عصمــت، تکلــم و... هســتند. البتــه ایــن خصوصیــات بــه دلیــل مــادی نبــودن آن هــا هماننــد خصوصیــات یــک عــادی مثــل انســان نیســت. در ایــن تحقیــق از روش کتابخانــه ای استفاده شــده اســت.
خلاصه ماشینی:
جمال فرزند وحي ٭ اکرم فريدوني ٭٭ سهيلا همتي ٭٭٭ چکيده از مهم تريـن نمونه هـاي اعتقـاد بـه عالـم غيـب ، اعتقـاد و بـاور بـه وجـود ملائکـه مي باشـد؛ کـه در قـرآن کريـم و سـيرٔە پيامبـر گرامـي اسـلام و أئمـه هـدي از آن هـا به عنــوان دســته اي از نعمت هــاي الهــي کــه واســطه فيــض بيــن خــدا و ديگــر موجـودات هسـتند و مـا از در ک آن هـا عاجزيـم ؛ يادشـده اسـت .
محــدث عظيــم القــدر علامــه مجلســي مي نويســد: اگــر بگوينــد کــه ايــن فرشــته ها و تســلط آن هــا بــر انســان چــه ســودي دارد؟ جواب مي دهيم : چند وجه دارد: نخسـت : اين کـه شـيطان انسـان را بـه شـر و معصيـت ميکشـاند.
١٥ در جمـلات فـوق مقولاتـي از قبيـل همـت و عـزم بـه فرشـتگان اسـناد داده شـده اسـت کـه به طــور واضــح بــر وجــود اراده و مبــادي اراده و حتــي عــزم کــه از نتايــج اختيــار اســت ؛ دلالــت ميکنـد.
و بـراي اثبـات نظـر خويـش بـه ايـن حديـث تمسـک جســتند کــه انــس بــن مالــک روايــت کــرد: روزي رســول خــدا ايــن آيــه را مي خوانــد؛ چــون بــه اين جـا رسـيد؛ >إلا مـن شـاء الله < گفتـم : يـا رسـول الله اينـان کيسـت اند کـه خـداي تعالـي آن را از صعقـۀ نفـخ صـور اسـتثنا کـرد؟ فرمـود: »جبرئيـل ، ميکائيـل ، اسـرافيل و ملک المـوت .