چکیده:
فعل و رفتار نبوی به عنوان بخشی از سنت، نوعی دلیل و حجت شرعی به شمار می رود. تبیین مفهوم و ماهیت فعل پیامبر(ص) و تحلیل برخورد علمای فریقین نسبت به این دلیل لبی در فرایند استنباط حکم شرعی، جایگاهی مهم در اصول فقه اسلامی دارد.
با توجه به نظرات موجود، دو رویکرد کلی درباره افعال پیامبر(ص) وجود دارد؛ رویکرد اول آن که همه افعال حضرت(ص) به جز افعال خاص، تشریعی بوده و بر این اساس همه افعال دال بر حکم شرعی می باشند، و رویکرد دوم آن که با توجه به وجود دو شان تشریعی و غیر تشریعی برای حضرت(ص)، علاوه بر افعال خاص از افعال طبیعی و افعال دنیوی نیز که در زمره افعال غیر تشریعی قرار دارند نمی توان حکم شرعی استنباط و استخراج نمود. اختلاف اصلی قائلان به دیدگاه های فوق ناشی از اختلاف در تقسیم افعال نبوی و صحت این تقسیم بندی است.
اما افعال بیانی، مهم ترین افعال صادره از پیامبر(ص) می باشند که صراحتا قابلیت استخراج حکم از آن ها وجود دارد، چنان که در فقه اسلامی خصوصا در بخش عبادات بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند.
افعال ابتدائی هم نوع آخر از افعال پیامبر(ص) هستند که به دو دسته معلوم الصفه و مجهول الصفه تقسیم می شوند؛ جمهور علمای فریقین در دسته اول قائل به مساوات امت با پیامبر(ص) در حکم بوده، اما در دسته دوم اختلاف رای بسیاری وجود دارد.
The Prophetic action and behavior as a part of tradition is regarded as a kind of evidence and legal plea. Explanation of the concept and nature of the Prophet’s (S.A.W.) action and the two sects’ analysis of this rational reasoning in the process of inference of legal ruling has an important status in Islamic jurisprudence. Given the existing views، there are two general approaches to the Prophet’s (S.A.W.) actions; the first approach that all his holiness’ actions except special actions were legislative، according to which all actions verify as legal rulings; and the second approach، which، in respect to the existence of two legislative and non-legislative ranks for his holiness، in addition to the special actions، his natural and worldly actions، which are among the non-legislative actions، cannot be used as a basis for inference and extraction of legal rulings. The main disagreement among those maintaining the above approaches results from the difference in dividing the Prophetic actions and the genuineness of this division. The expressive actions، however، are the most important actions carried out by the Prophet (S.A.W.)، from which rulings are explicitly extractable، as they have been highly utilized in Islamic jurisprudence، particularly، in “acts of devotion” section. Primary actions are also among the latter part of the Prophet’s (S.A.W.) acts، which are divided into two groups of clear attributes and ambiguous attributes. All the scholars of the two sects in the first group believe in the equality of the umma and the Prophet (S.A.W.) in rulings; but there are many differences of opinion in the second group.