چکیده:
در تعدد جرایم مستوجب حد، اگر جرایم ارتکابی مشابه باشند مجازات ها در هم تداخل کرده و فرد تنها به یک مجازات حدی محکوم می گردد. این حکم از دو جهت قابل مناقشه است. اولا خلاف مقتضای قاعده عدم تداخل اسباب و مسببات است. و ثانیا خلاف قاعده عدالت بوده و باعث اخلال در امنیت و نظم عمومی جامعه می گردد.
فقها با استناد به دلایل مختلفی مانند روایات، قاعده درء، تعلق حکم به طبیعت، اصل برائت، اطلاق ادله شرعی، مفهوم ادله تکرار جرم، اجماع، سیره، و ... در مقام رفع تعارض این حکم با قاعده عدم تداخل اسباب برآمده اند. گرچه ایراداتی به برخی از این دلایل وارد شده، با این وجود می توان گفت که حکم به تداخل مجازات ها امری مسلم نزد تمامی فقها است.
وجود مجازات های تعزیری با ماهیت منحصر به فرد آن (بما یراه الحاکم) در نظام کیفری اسلامی مشکل دوم را نیز مرتفع می گرداند. بدین ترتیب که اگر در کنار اجرای مجازات حدی، تعزیر را نیز داشته باشیم، این امر به اجرای هر چه بهتر عدالت و جلوگیری از اخلال در نظم عمومی جامعه می انجامد.
If in multiple offences deserving legal punishment (ḥadd) the perpetrated offences are similar، the punishments interfere and the person is sentenced to one legal punishment. This judgment is disputable from two perspectives. Firstly، it is against the principle of non-interference of causes and effects. Secondly، it is against the principle of justice and causes disturbance in public security and order. Relying on various reasons، such as traditions، principle of reasonable doubt (qā‘idat al-dar‘)، judgment pertaining to nature، principle of exemption، application of legal evidences، concept of the evidences of repetition of offence، consensus، sīra، and so forth، the jurists have undertaken to resolve the contradiction of this judgment with the principle of non-interference of causes. Although some objections have been raised against some of these evidences، it can be said that judging the interference of punishments have been taken for granted by all the jurists. Existence of discretionary punishments with their exclusive nature (according to the judge’s opinion) in Islamic penal system would resolve the second problem، too. As such، if we execute legal punishment (ḥadd) along with discretionary punishment (ta‘zīr)، it will result in much better administration of justice and prevention of disturbance in public order.