Abstract:
آقا سیداحمد رضوی مشهور به ادیب پیشاوری یکی از شاعران توانای اهل مشروطیت است؛ سبک
شناسی شعر آدیب نشان میدهد که او اشعار خود را در بیست و نه وزن سروده است بیشترین بسامد
اوزان متعلق به بحر رمل و کمترین آن مربوط به بحر سریع است در قوافی اشعار بیشتر حرف «ش»
و «ر» در جایگاه روی قرار دارد و تقریبا ۸۸/۴۴درصد اشعار دارای ردیفند و ردیف با افعال ربطی
بسامد بالاتری دارد. آدیب اغلب ازترکیبات کهن استفاده کرده و به اساطیرو لغات شاهنامهای توجّه
از عناصر زبانی و ادبی از ویژگیهای بارز سبک وی بشمار میایند.
Aqa Seyed Ahmad Razavi, also known as Adib Pishawari, is regarded as one of the most distinguished poets of the Persian Constitutional Revolution period. As we know, stylistics is a useful device for identifying the human, scientific, literary and ideological identity of the poet. Hence, in this article, in order for the recognize the perspective of the Poet towards the surrounding world and determine the position of Adib Pishawari’s poems, an attempt has been made to study the stylistic features and the highlights of his poems in three distinct levels of language, literature and thought. The study and investigation of these features depict the fact that Adib Pishawari wrote his poems in 29 meters among which Bahr-e-Ramal and Bahr-e-Sari have the highest and the lowest frequencies. In the rhyming scheme of the poems, the letters “sh” and “r” are mostly set on the surface position, and approximately 88.44% of the poems have Radif in which linking verbs are more frequent. Adib has mostly used archaic and obsolete combinations and he seems to have had special attention to the myths as well as Shahnameh terms. From the linguistic point of view, he has written his poems in Khorasani style. The most and the least frequent literary devices in his poetries are simile and metonymy in respect, and the most functional figures of speech used in his poems are: repetition, pun, symmetry, paradox, hyperbole etc. Attention to the internal and literary rhythm, foregrounding the concepts and themes as well as the artistic and purposeful use of the lingual and literary elements are considered to be the most prominent features of his exclusive style.
Machine summary:
بررسی سبک شناسی دیوان اشعار فارسی ادیب پیشاوری (ص ١٩٦- ١٧٥) فاطمه دهقانی تفتی ١- محمود طاووسی ٢- شهین اوجاق علی زاده - 3 4 تورج عقدایی تاریخ دریافت مقاله : زمستان ١٣٩٥ تاریخ پذیرش قطعی مقاله : بهار ١٣٩٦ چکیده آقا سیداحمد رضوی مشهور به ادیب پیشاوری یکی از شاعران توانای اهل مشروطیت است ؛ سبک شناسی شعر ادیب نشان میدهد که او اشعار خود را در بیست و نه وزن سروده است بیشترین بسامد اوزان متعلق به بحر رمل و کمترین آن مربوط به بحر سریع است در قوافی اشعار بیشتر حرف «ش » و «ر» در جایگاه روی قرار دارد و تقریبا ٨٨/٤٤درصد اشعار دارای ردیفند و ردیف با افعال ربطی بسامد بالاتری دارد.
بررسی این جنبه از موسیقی شعر در دیوان ادیب پیشاوری از مجموع ٩٠ شعر موجود در آن ، نشان میدهد که وی ، برای سرودن اشعار از نه بحر استفاده کرده است در این میان بالاترین کاربرد از آن بحر رمل میباشد و کمترین آن مربوط به بحر خفیف و سریع است که تنها یکبار از آنها استفاده شده است .
ب ) ردیف : ردیف یکی از زیرمجموعه های موسیقی کناری است که در اشباع و تکمیل موسیقی قافیه به آن کمک کرده و موجب زیباتر شدن جنبه موسیقایی شعر میشود بدین خاطر «ردیف را خلخال شعر فارسی نامیده اند» (موسیقی شعر، شفیعی کدکنی : ص ١٣٠) اگر این همراهی موسیقایی با مفهوم و موضوع و تصاویر شعر نیز مربوط باشد و در آن نمود پیدا کند مؤثرتر و زیبایی آن بیش از پیش احساس خواهد شد؛ تأمل در اشعار ادیب پیشاوری نشان میدهد که از مجموع ٩٠ شعر وی ، در قالبهای مختلف ٧٦ مورد دارای ردیف هستند.