خلاصه ماشینی:
آنچه تاکنون در این زمینه نوشتهو منتشر شده به توصیف ویژگیهای فنی و هنری مساجد اختصاصیافته است از جمله کتاب"معماری و تزیینات ستاوندهای چوبی دورهصفویه در آذربایجان"نوشته سیروس خیری.
به این ترتیب یکی دیگر از خلاقیتهای فلسفی (به تصویر صفحه مراجعه شود)-عرفانی هنرمندان ایرانی-اسلامی در شکل وسازهای دیگر متجلی شده و مفاهیم متعالی فلسفی-عرفانی در قالب چوب و طرح و رنگ و کالبدمادی نیایشگاه اسلامی به منصه ظهور میرسد(خیری،1385:94).
پدیده نقاشی در این مسجد دارای تنوع و زیبایی خاص بودهکه صرفا بر روی چوب و اجزای تشکیلدهنده پوشش مسطح سقفاجرا شده است(خیری،1385:91،143).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)گل،مظهری از زیبایی طبیعی و توصیفی از جمال خداوندی استو در هنر اسلامی رمزی است که محتوا و مفهوم آن کمال مطلوبرا عینیت میبخشد و روح آدمی را که گاه و بیگاه گرفتار مسائلنازیبا میشود به ذات مقدس جهان هستی رهنمون ودر ژرفای ابعادگوناگون مفاهیم درونی خود به وسیله شهود عینی که تجسم هنرمندانهبشر متبلور میشود،آثار هنری را به ارزشهای متعالی زندگی و ماورایزندگی مادی پیوند میدهد(همان:143).
همه نقوشسقف با رنگهای گرم و سرد نارنجی و سبز سیر رنگین شدهاند که رنگهاخود به تنهایی جهتدهنده سیر و سلوک عارف در فراسوی زمان است بهطور کلی میتوان اینچنین بیان کرد:تزیینات چوبی مسجد ملارستم اعماز مقرنسها و نقوش گیاهی اسلیمی و ختایی نقاشی و رنگ شده بر سقفچوبی مسجد نمادهای عرفانی هستند که در پس زیباییهای چشمگیر خودتجلیگر ساحت الهی در این مکان مقدساند و ذهن و روح را از عالم خاکیبه عالم غیب و ملکوت معطوف میدارند.