چکیده:
این مقاله با ارایه دیدی اکتشافی - پژوهشی آسیب های اینترنتی را با استفاده از تجربه های کاربران محیط مجازی و همچنین با رجوع به معیارهای اجتماعی ایران مفهوم سازی می کند تا در نتیجه به تعریف جدیدی از آسیب های اجتماعی - اینترنتی برسد. سپس مقاله سعی می کند تا بر اساس این تعریف انواع آسیب های اجتماعی نوین را بر اساس ارتباط و عدم ارتباط تجربی و مفهومی با سایت های اینترنتی دسته بندی و شناسایی شوند. در نهایت این مقاله تغییرات هویتی نسل های جدید ایران را به مثابه متغیر وابسته به تعدد مراجعه به دنیای مجازی مورد مطالعه نظری قرار خواهد داد تا یک مجموعه نظری قابل استفاده برای مطالعه آسیب های اینترنتی فراهم آید.
خلاصه ماشینی:
"مقاله ابتدا با شرح کاربردهای متغیرهای سنتی در دو حوزه آسیبشناسی جامعهشناختی و حوزه ارتباطات اجتماعی،سنتی را که ادوین ساترلند{P1P}در سال 1949 برای تبیین کجرو شدن بنا گذاشت(گایلورد و گالیهر 1988){P2P}پی میگیرد تا از یک سو نارسایی مفهومی-تجربی اینگونه متغیرهای جامعهشناسی سنتی را در عملیاتی شدن برای پژوهش در دنیای اینترنت نشان دهد (لی آی شوئن){P3P}و از سوی دیگر،با انعکاس تجربههای پژوهشی از ایران و نمونههایی از سایر کشورهایی که مسأله اینترنت برایشان مطرح است(برنز 2004)،نیاز به باز تعریف مفهوم کجروی به ویژه از منظر پیچیدگی در مفهومسازی رابطه نهاد قدرت و کنترل کنشهای کاربران اینترنتی را روشن سازد.
وجه بارز چنین رویکردی اهمیت بخشیدن به هنجارهای عام و مشروعیت اعمال بازدارنده نهادهای قدرت در جوامع است که نشان خواهیم داد این رویکرد اینک فاقد قدرت تبیین کنشها در محیط اینترنت است؛زیرا دخالت ذهن و افراد در تولید تصور از خود و معنای خود در خارج از محیط هنجارها و حیطه قدرت دولت صورت میگیرد و به همین دلیل نهاد قدرت خود رویکردی آسیبشناسانه(نه کنترلکننده آنطور که دستگاه نظری دورکیم انتظار دارد)نسبت به حقوق شهروندان نوین،یا بهتر آنکه بگوییم سایبروندان،پیدا کرده است(نک.
شرایط شکلگیری نهاد زندان و نهادهایی که آسیبها را کنترل میکنند در ادبیات فوکو به ربط میان اجتماع،نهاد قدرت و جنبش اصلاحگری دولت بازمیگردد،آنچنان که جامعه با پیشفرض مشروعیت اقدامهای اصلاحگری دولت اغوای عقلانیت سیاسی میشود و هرگز برای برچیدن نظام اصلاحگری اقدام نمیکند؛زیرا {P(1)-باید توجه داشت که عینیت هنجار-مدار مدرنیستی که در دوره مدرن(و حتی هنوز)جهان علم را تحت تأثیر خود دارد،به اعتقاداتی مربوط میشد که به همه چیز تنها در صورتی ماهیتی عینی نسبت میداد که در خارج از قوه ذهن قابل تشخیص باشند."