خلاصه ماشینی:
"بررسی چهار فصل نخست کتاب نشان میدهد که این فصول مستقیما به معماری هند مربوط نمیشود،بلکه به این موضوع پرداخته میشود که چگونه فهم و نمود کلامی و بصری معماری و فضا برحسب الگوهای مستعمرانی و بومی صورت میگیرد.
این فصل به شهر به مثابه یک فضای ادراکی و همچنین فیزیکی میپردازد:چگونگی تجربهی افراد از شهر،تنها یا همیشه به وساطت ساختارهای کلان اجتماعی و اقتصادی تعیین نمیشود،بلکه از طریق خود نقشههای ذهنی و عمل خاص فضایی آنها سازمان مییابد.
بخش اول:نظریه -چیستی طراحی شهری -نظریهها و فرانظریهها -مدل مکان پایدار -انگارهی شهر پایدار -منظر شهری -آموزش بخش دوم:نظریه در عمل -فرآیند طراحی شهری -چشمانداز و چشماندازی ساده -مکان سنجی -سنجش وضعیت مکان فرآوردههای طراحی شهریIB} بررسی کتاب مؤلف در بخش نخست و در شش فصل به بعد ماهوی طراحی شهری میپردازد:ابتدا به چیستی طراحی شهری و تعریف آن از منظر تکاملی پرداخته و ضمن بررسی تحولات تاریخی مفهوم طراحی شهری،به پویایی و تحول یابندگی این حوزهی معرفتی تأکید میشود و ضمن بازشناسی مراحل عمدهی تکامل آن و تشخیص پارادایم غالب در هر دوره،یک مدل مفهومی جهت تبیین چیستی آن ارائه میگردد.
همچنین با مطالعهی ساختارهای زمان و مکان از طریق بررسی عناصری چون تداوم،تضادمندی و هماهنگی،ویژگیهای وحدت و تداوم را تحلیل و به نقش زمان و فضا در روایت فیلمی و شیوههای روایت در سینما و فضای روایی در سینما پرداخته میشود و در پایان نیز نقش تماشاگر به عنوان محور بروز و ظهور سینما و معماری و روانشناسی تماشای فیلم و جایگزینی ببیندهی فیلم با تماشاگر معماری،مورد توجه قرار گرفته است."