خلاصه ماشینی:
"به درستی این سئوال مطرح است که قربانی نمودن ریشه در کدام اعتقاد مردم دارد؟آیا نمادانگاری قربانی و قربانی نمودن در ایران و ژاپن و چین با هدفی یکسان انجام میشده و میشود؟بهعلت گسترده بودن دامنه متون در مورد مراسم و اعتقادات قربانی در این مقاله به شرح مختصری راجع به اینمسئله در کشورهای ذکر شده دیل ادیان اصلی آنها میپردازیم که در ایران(ایران باستان،رزتشت،اسلام)و در چین و ژاپن(ادیان ابتدایی،شینتویی و بودایی)را شامل میشود.
)(فراهانی،1380:84)در این آیه هدفاصلی ذکر نام خداوند و به حصول تقوای الهی به عنوان هدف درعمل قربانی کردن ذکر شده و تناول از گوشت آن و اطعان قربانی بهفقیران مدنظر قرار گرفته است که گذشتن از مال برای رضای خدانیز عملی است در جهت کسب تقوای الهی.
»(آیه 162 سوره انعام) در اسلام از معبد و قربانگاه و کاهن مجری مراسم قربانی خبرینیست،خود دلیل متقنی است بر تأکید اسلام بر قربانی،برای اطعامفقرا و پشیمانی از گناه و نه انگارهای دیگر(فراهانی،1380:85) مصرفکنندگان قربانی از نظر اسلام با توجه به آنچه بیان شد،نظر اسلام در مصرف گوشتهایقربانی این است که مواد غذائی برای مسلمانان فراهم شود وبه خصوص توسعه و گشایشی در زندگی تنگدستان اجتماع به وجودآید.
(ویر،1374:جلد اول 361) آیین قربانی پدیدهای پیچیده است که در اشکال عبادی قدیمی(به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود)شناخته شده و در تمامی قسمتهای جهان و همه ادیان و مذاهببا وجوه و کیفیت مختلف رواج داشته و انسانهایی که معتقد به خدابودهاند ارزندهترین دارایی خود را در راه او قربانی میکردند."