چکیده:
خداوند حکیم هیچ کاری را بدون دلیل انجام نمیدهد و اینکه بین همة زبانها، زبان عربی را برای قرآن انتخاب کرده است، حتما دلایلی دارد. از جملة این دلایل عبارتاند از: ۱. در عالم الفاظ برای هر معنا یک لفظ انتخاب میشود. ۲. این الفاظ خود دارای زیبایی در بیان هستند. ۳. زبانی که از تعداد الفاظ بیشتری برخوردار است، قوت و غنای بیشتری نیز دارد؛ چرا که به این معناست که حقیقتهای بیشتری را کشف کرده است و برای همین دامنة لغات گستردهتری دارد. ۴. حقیقتهای خارجی و موجودات مادی حالات، مکانها و زمانهای مختلفی دارند که هر کدام از آنها میتواند در انتخاب لفظ مستقل تاثیر داشته باشد. در بعضی از زبانها برای تکتک حالات، زمانها و مکانهای یک موضوع و شیء خارجی، لفظ وجود دارد اما متاسفانه در اکثر زبانهای دنیا حالات مختلف اشیا در تغییر نام و لفظ آنها تاثیری ندارد. بنابراین، گوناگون بودن اسم یک شیء در حالات مختلفش، نوعی غنای ادبی و واژگانی به آن زبان میبخشد. زبان عربی نیز ویژگیهایی مانند غنای لفظی و محتوایی، نزدیک شدن به معنای مطلوب، دوری کردن از گفتار حشو و رساندن معنای زیاد با استفاده از عبارتی کوتاه را در خود گنجانده است
خلاصه ماشینی:
"در مواردی از بخش معاملات فقه اسلامی نیز دربارة اشتراط یا عدم اشتراط عربیت بحث میشود و اشتراط آن میتواند درجاتی داشته باشد؛ مثلا با وجود اختلاف فتوای فقیهان برای ازدواج و طلاق خواندن صیغه لازم است و همچنین صیغه، در صورت امکان، باید به زبان عربی باشد.
این احادیث با قطع نظر از بررسی سند و اینکه از معصوم صادر شده است یا نه، میتواند از برگزیده بودن زبان عربی حکایت کند، البته توجه به این نکته لازم است که اولا حجم اینگونه احادیث در حدی است که میتواند ما را از بررسی سند بینیاز کند و ثانیا برای قبول این مطلب هیچ استبعادی وجود ندارد و دلایل عقلی و نقلی نیز آن را رد نمیکند.
ویژگیهای خاص و توانمندی زبان عربی در انتقال مفاهیم و معانی (۵) میتواند از جمله دلایل گزینش این زبان از سوی خداوند محسوب شود و بر همین اساس است که عربی بودن قرآن مجید به عنوان لطفی از سوی خدای متعال، در یازده آیه از کتاب الهی مطرح شده است.
در کنفرانسهای جهانی از جملۀ چهار زبان اصلی (انگلیسی، فرانسه، آلمانی، عربی) است و سخنرانیها و گفتوگوها به طور همزمان بدین زبانها ترجمه میشوند دورۀ دهـــــــــم شـمــــــــــارۀ ۲ زمستان ۱۳۹۱ در زبان عرب که زبان قرآن است، برخی حروف حالت «تفخیم» و بقیه حالات «ترقیق» دارند.
ترکیب این دو حالت در زبان و لهجۀ عرب، به خودی خود چنان تنوع دلپذیری ایجاد میکند که گوش انسان از شنیدن آن کمتر خسته میشود از حضرت رسول اکرم (ص) نقل شده است: «من زبان عربی را به خاطر سه چیز دوست دارم: اول اینکه خودم عرب هستم، دوم اینکه قرآن به زبان عربی است و سوم اینکه زبان اهل بهشت عربی است"