چکیده:
زبان، شاهکار خلقت الهی، نهادی است اجتماعی که در کنار نقش اصلی خود- ایجاد ارتباط- دارای نقش هایی چون تکیه گاه اندیشه، نقش ما فی الضمیر و... است که در علم زبان شناسی، اصول و شاخه های مختلفی را به خود اختصاص داده است. در کتاب آسمانی مسلمانان- قرآن - لفظ زبان یا معادل عربی آن«لسان»، بارها تکرار شده و درباره ی پیدایش زبان و خدادادی بودن آن، اعضای مرتبط با تکلم با تاکید بر زبان و لب ها، صراحت و روشنی کلام الهی، زبان حال و زبان قال و عربی بودن زبان قرآن، سخن به میان آمده که با نگاهی محققانه و دقیق اصول زبان شناسی نهفته در آن آشکار می-شود.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامهی لسان مبین(پژوهش ادب عربی)(علمی-پژوهشی)سال سوم،دورهی جدید،شمارهی هفتم،بهار 1391 پژوهشی دربارهی اصول زبانشناسی در کلام وحی(قرآن){P*P} دکتر ابراهیم باوفا دلیونداستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت چکیده {IBزبان،شاهکار خلقت الهی،نهادی است اجتماعی که در کنار نقش اصلی خود-ایجاد ارتباط-دارای نقشهایی چون تکیهگاه اندیشه،نقش ما فی الضمیر و...
افزون بر این آیات،چنین مفهومی در آیه 58 سورهی دخان{/«فانمایسرناه بلسانک لعلهم یتذکرون»/}نیز آمده است که خداوند با قرار دادن زبان کتاب خود بهعربی،امید تعقل و تفهم به قوم پیامبر اسلام(ص)داده است(طباطبایی،1370،ج 11:119؛ج 14:177:ج 18:130)؛زیرا خداوند هیچ پیامبری را نفرستاد،مگر به زبان قوم خودش،(ابراهیم:4{/«و ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه لیبین لهم»)/}تا راه را برایشان روشن کند واحکام الهی را به روشنی برایشان بیان دارند(همان،ج 12:21).
نتیجه آنچه از مجموع بحثهای ارائه شده دربارهی زبان یا لفظ عربی آن«لسان»واهمیت و نقش آن در زندگی انسان در کلام الهی و تفسیر آن به چشم میخورد،این است کهآنچه را که امروز به نام علم زبانشناسی میشناسیم و همچنین اصول و قوانینی که در اینعلم حاکم است،بسان بسیاری از علوم جدید،قرنها پیش در قرآن از آن سخن رفته بود وخداوند متعال دربارهی آن سخنانی حکیمانه از طریق وحی به پیامبر اسلام(ص)ابلاغ فرمودهو به زبان جایگاه ویژهای در کتاب آسمانی داده بود که اساسیترین و مهمترین وسیله در تفهیمو تفاهم،زبان است."