خلاصه ماشینی:
"دین روستایی مکمل ادیان وسیعتر و بزرگتر است و روستاییانی که دارای باورهای خاص خود هستند ناگزیر متعلق به یکی از ادیان آسمانی هستند،اما ممکن است که هر کدام از آنان در موارد خاصی به برخی از باورهای دین دیگری در معنا و تفسیر هر نهادی در درون جامعه یا اصولا معنای جامعه به طور کلی«قلمرو و ممتازهی سطوح عالی یا نخبگان جامعه»بوده است و این عقیده که معنا و شناخت و تفسیر میتواند از سطح دیگری به ویژه سطوح فرودست ساختار اجتماعی نیز به دست آید درک و دریافتی نسبتا جدید و متأخر است دین و مردم بسیاری از انبیای یهودی،به وجود موجودات شر معتقد بودند که این تداوم حضور دین عامیانهی یهود را نشان میدهد.
مورد سوم،اعتقاد&%17522JTKG175G% دین عامیانه یعنی سطحی از باور و تجربهی دینی که لزوما مخالف با تعریف علما،فقها و عرفای مقبول و موجه از دین نیست ولی با آن تفاوت دارد و در واقع بر اساس دلبستگیها، علاقهها و اولویتهای تودهی مردم(و به ویژه طبقات اجتماعی فرودست)شکل میگیرد به چشم زخم و دفع آن است که این باور در میان مردم عادی شکلی رایج یافته است.
او ویژگیهای این گروهها را برخورداری از تحصیلات رسمی بسیار اندک،ایجاد همزیستی عمیق میان رفتارهای دینی و فرهنگی خود و تأکید بر نقش دین با بودیزم عامیانه را نباید به مثابهی تحریفی از بودیزم هنجارین تلقی کرد بلکه باید آن را بعدی از سنت دانست که از دل آن برآمده و بسیاری از نشاط آن را در اختیار آن قرار داده است دین و مردم توجه به نیازهای مادی میداند(ص 151)."