خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) &%17105HMKG171G% نقشبرجستهی حملهی شیر به گاو ورزو یکی از مهمترین نقوش تنومند که چندینبار در تخت جمشید تکرار شده، شیر ژیانی است که به گاو ورزوی جوانی حمله میبرد.
اما برای اینکه مدار حرکت فر کامل باشد،عنصر سومی در (به تصویر صفحه مراجعه شود) زیر ساقههای نیلوفر قرار گرفته است که به شکل همان عنصر مرکزی گوی بالدار هخامنشی است و محتملا نشان از آن مرواریدی دارد که نطفه فر را دربر میداشت18،یا از آن آفتابی که به هنگام غروب به دریا فرومیرفت19.
گرچه به لحاظ ساختار هیچ نشانهای از هندسه بهکاررفته در ترسیم چهرهها یافته نشده است،ولی مشاهدهی دقیق آنها بیانگر آن است که طراحان اصول و (به تصویر صفحه مراجعه شود) قواعد یکسانی را جادهی اعضا چهره و آرایش آن به کار میبردهاند.
در طرحهای مارپیچ سایر نقوش تخت جمشید نیز همین نحوهی ترسیم به کار گرفته شده است(تصویر 27).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) در نقوش انسانی تخت جمشید کمر،بهعنوان میانهی بدن به انواع گوناگون مشخص گردیده24و به صراحت بر زمینی بودن پاها(خط ایستادگی بر زمین)و آسمانی بودن سر و دستها(آرایش چهره،دست به سلاح داشتن یا نشانههای فره را با خود حمل کردن،یا ارتباطات انسانی برقرار نمودن و...
(به تصویر صفحه مراجعه شود) &%17107HMKG171G% پینوشتها: (1)-هندسهی بنیادی را میتوان نتیجهی نقد تحلیلی دانست،در این شیوهی نقد پژوهنده به دنبال بررسی و شناخت اصول هندسی است که هنرمند بر اساس آن عناصر اثر خود را نظم و سامان بخشیده است."