چکیده:
ادبیات و نمودهای مختلف آن همانند شعر در دایره ی گسترده ای از دانش های بین رشته ای قرار می گیرند. همین امر موجب گردیده مناسبات متنوعی میان ادبیات و از آن سو شعر با سایر رشته های دانش وجود داشته باشد. هر چند ممکن است در نگاه اول بعضی از این رابطه ها به نظر ناممکن بیاید. رابطه ی میان شعر و اقتصاد از این گونه است. رویکردهای موجود به مقوله ی شعر بیشتر از منظرهای تاریخی، فرهنگی و هنری، زیبایی شناسانه و اجتماعی بوده و کمتر از منظر اقتصاد به آن نگریسته شده است. این مقوله می تواند موضوع پژوهش های بنیادین و کاربردی در حوزه ی ادبیات و اقتصاد باشد. پژوهشگر با علم به این مسئله تلاش نموده ضمن محدود نمودن ادبیات موضوع، به جنبه های بنیادین آن نگریسته تا مخاطب به کلیدهایی برای ورود به مباحث گسترده تر دست یابد. به این منظور،رابطه شعر و اقتصاد در یکی از بزرگترین شاعران غربی قرن بیستم، ازرا پاند، موضوع پژوهش این مقاله در نظر گرفته شده است. در این مقاله با نگاهی تحلیلی نمودهای مناسبات میان شعر و اقتصاذ را در اشعار و آثار وی ردگیری می کنیم. در نتیجه گیری نیز سعی شده است براساس نتایج به دست آمده از تحلیل های فوق به مقدمه بازگشته و گزاره هایی تفسیری در باب رابطه ی شعر و اقتصاد و ضرورت بازنگری این رابطه بیان گردد.
خلاصه ماشینی:
"در ادامه پاند تصویری کلی از طرح اقتصادی خود ارائه میدهد؛طرحی که در آن نقشیاز پول معرفی شده است که هم ناظر بر واقعیتی روزمره و مادی است و هم حضوریاستعاری در زبان دارد: nocaB ydlaB :abuC ni seinnep reppoc elttil eht lla thguob sovatnec sod,ovatnec nU .
برای هم دقیقتر این ادعای پاند باید گفت واژۀ انگلیسی yrteoP که به معنای شعر است،از ریشۀ یونانی siseoP به معنای ساختن و تولیدگرفته شده و یکی از مهمترین و مشهورترین مفاهیم اقتصادی است.
استاک چنین میگوید: وقتی زوکافسکی به اندیشههای اقتصادی پاند پاسخ مساعد نداد و اظهارکرد کهآنها نمایانگر عدم اطلاعات کافی پاند هستند،او رنجید و زمانی که زوکافسکیچند شعر خود را برای پاند فرستاد تا نظر بدهد،پاند در چنین گفت که گلچینشعر بعدی او حاوی شاعرانی خواهد بود آگاه از مسئلۀ اقتصاد و پول و نیز اینکهزوکافسکی در این مجموعه جایی ندارد (397,dibI) .
درست است که تأکید و توجه پاند به پول چهرهای ناخوشایند به خود میگیرد؛ولی نباید از این نکته غافل بود که این همه توجه،ناشی از نوعی استیصال مبتنی برآگاهی از واقعیتهای دنیای اقتصاد سرمایهداری و نیز احساس خطر برای شاعران وهنرمندانی بود که به جای اندیشیدن به خلق زیبایی و انتقال حقایق معنوی،گرسنه و بهفکر نان بودند.
snoitaterpretnI dna snoitcelloceP:zuW sa dnuoP ni scimonocE :snomeD fo ygoloeneG ehT s,ollisaC treboR;1984,newO reteP:nodnoL :sioillI.
yenoM dna dnuoP arzE(1965 rebmevoN-rebotcO)kroY weN- ."