چکیده:
آیاتی از قرآن کریم، از بقای یهود تا قیامت حکایت دارند. در عین حال، آیۀ 159 سورۀ مبارکۀ نساء طبق تفسیر مرجح، ناظر به پایان عمر یهود در دوران رجعت عیسی( است. برای رفع اختلافی که در بدو امر میان این دو مطلب به نظر میرسد، دو توجیه میتوان مطرح نمود؛ نخست آنکه بقای یهود بعد از رجعت حضرت عیسی( بقایی غیررسمی و منافقانه تلقی گردد که تا قیامت ادامه مییابد و دوم آنکه با توجه به قرائن قرآنی و روایی که دربارۀ قرب رجعت عیسی( با وقوع قیامت موجود است، چنین تلقی گردد که در آیات دستۀ اول، بقای یهود تا دوران رجعت عیسی( تسامحا بقای ایشان تا قیامت مطرح شده است. با توجه به برخی قرائن، توجیه نخست قویتر به نظر میرسد، هرچند میتوان ترکیبی از دو توجیه را نیز محتمل دانست.
Verses from the Quran have talked about the survival of the Judaism to the resurrection day. However، the NisaSurah، verse 159، refers to the end of Judaism life with the return of the Jesus Christ.For beginning، the apparent contradiction between these two accounts can be resolved in two ways: Firstly that the life of Judaism would becontinued informally as complicit afterthe return of the Jesus Christhas occurred، and secondly that according to the evidence in Quran and Hadith the first set of verses، the survival of the Judaism till the resurrection day is taken by mistake as concomitant with the return of the Jesus. According to some evidence، the first of the above has a stronger justification and seems more likely; however، this can also be explained by a combination of the two accounts.
خلاصه ماشینی:
حال باید بررسی شود که آیا این تفسیر از آیۀ مزبور صحیح است یا خیر؟ و در صورت صحت، وجه جمع میان آیات نخست با این آیه چیست؟ فرضیه وجود رسمی و ظاهری یهود تا دوران رجعت حضرت عیسی( _ که مقارن حکومت امام مهدی( خواهد بود _ امتداد خواهد داشت، با این حال عدهای از منتسبان به یهود تا قیامت به گونهای پنهانی و منافقانه بر انحرافات خود پای خواهند فشرد.
1. آیات شریفۀ حاکی از بقای یهود تا قیامت آیات چندی از قرآن کریم بقای یهود تا روز قیامت را مطرح میفرمایند که به آنها اشاره میکنیم: الف) (إذ قال الله یا عیسی إنی متوفیک ورافعک إلی ومطهرک من الذین کفروا وجاعل الذین اتبعوک فوق الذین کفروا إلی یوم القیامة ثم إلی مرجعکم فأحکم بینکم فیما کنتم فیه تختلفون(؛ (آلعمران: 55) [یاد کن] هنگامی را که خدا گفت: ای عیسی، من تو را برگرفته و به سوی خویش بالا میبرم، و تو را از [آلایش] کسانی که کفر ورزیدهاند پاک میگردانم، و تا روز رستاخیز، کسانی را که از تو پیروی کردهاند، فوق کسانی که کافر شدهاند قرار خواهم داد؛ آنگاه فرجام شما به سوی من است، پس در آنچه بر سر آن اختلاف میکردید میان شما داوری خواهم کرد.
ایمان تمام اهل کتاب به عیسی( در آخرالزمان دیگر آیهای که باید دربارۀ مقولۀ بقا یا فنای یهود تا پایان دنیا مورد نظر قرار گیرد، آیۀ 159 سورۀ نساء است: (وإن من أهل الکتاب إلا لیؤمنن به قبل موته ویوم القیامة یکون علیهم شهیدا(؛ و از اهل کتاب، کسی نیست مگر آنکه پیش از مرگ خود حتما به او ایمان میآورد، و روز قیامت [عیسی نیز] بر آنان شاهد خواهد بود.