چکیده:
ورود اﺳﻼم ﺑﻪ اﻳﺮان و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن ﻣﻬﺎﺟﺮت ﻗﺒﺎﻳﻞ ﻋﺮب ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺮزﻣﻴﻦ، ﺗﺄﺛﻴﺮات ﻋﻤﻴﻖ و ﺑﻨﻴﺎدﻳﻨﻲ ﺑﺮﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و اﻗﺘﺼﺎدی اﻳﺮان ﻧﻬﺎد. ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺗﻌﺪاد اﻳﻦ ﻣﻬﺎﺟﺮان ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖﺳﺎﻛﻨﺎن ﺑﻮﻣﻲ اﻳﻦ ﺳﺮزﻣﻴﻦ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﻮد، اﻣﺎ ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﺳﻠﻄﻪ آﻧﺎن ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﻣﺬﻫﺒﻲ در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم،ﺗﺄﺛﻴﺮﺷﺎن ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺮاﻧﻲ دﻳﺮﭘﺎ و ﻋﻤﻴﻖ ﺑﻮد، اﻳﻨﺎن در ﻋﻴﻦ ﺣﺎل ﺑﺎ ﺳﺎزﻣﺎن و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻗﺒﻴﻠﻪای، ﻣﻌﻴﺸﺘﻲ وﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺧﺎﺻﻲ ﻛﻪ داﺷﺘﻨﺪ ﺧﻮد دﺳﺘﺨﻮش ﺗﺤﻮﻻت ﻋﻤﻴﻖ در ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی ﻣﻌﻴﺸﺘﻲ، اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﺳﻴﺎﺳﻲ ﮔﺮدﻳﺪﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
" 3 ﺟﺮاﻟﺪ ﻫﺎوﺗﻴﻨﮓ ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻻﻳﻪ ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ ﻋﺮب در ﺧﺮاﺳﺎن و ﺑﻪوﻳﮋه در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺧﺎرج از ﺷﻬﺮﻫﺎی اردوﮔﺎﻫﻲ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮه اﻳﻦ اﻳﺎﻟﺖ، از ﺗﻮزﻳﻊ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﭘﺎﻳﻴﻨﻲ ﺑﺮﺧﻮردار ﺑﻮده اﺳﺖ و اﻳﻦ ﻣﻮﺟﺐ ﻣﻲﺷﺪ ﻛﻪ ﮔﺎه ﻣﺮز ﻣﻴﺎن ﺳﺎﻛﻨﺎن ﻋﺮب و ﺑﻮﻣﻴﺎن اﻳﺮاﻧﻲ رﻧﮓ ﺑﺒﺎزد،4 ﺣﺎل آﻧﻜﻪ ﺣﻀﻮر ﮔﺮوهﻫﺎی ﭼﻨﺪ ﻫﺰار ﻧﻔﺮی در ﭼﻨﺪ ﻣﻮرد ﻣﻬﺎﺟﺮت اﻋﺮاب ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺎﺣﻴﻪ را ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی آن ﻧﻤﻲﺗﻮان ﻧﺎﭼﻴﺰ اﻧﮕﺎﺷﺖ.
ﻧﻚ: اﺑﻦ اﺛﻴﺮ، 3/221 21/ ﺗﺎرﻳﺦ و ﺗﻤﺪن اﺳﻼﻣﻲ، ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 0931 زﻳﺮا ﺑﻮﻣﻴﺎن ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺳﭙﺎﻫﻴﺎن و ﺧﺎﻧﻮادهﻫﺎ و ﺳﺘﻮران آﻧﻬﺎ را ﺗﻘﺒﻞ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﮔﺎﻫﻲ ﻣﻲﺑﺎﻳﺴﺖ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﻳﺶ را ﻧﻴﺰ ﺑﺮای ﺳﺮﭘﻨﺎه در اﺧﺘﻴﺎر آﻧﻬﺎ ﺑﮕﺬارﻧﺪ1 و اﻳﻦ، ﺟﺪا از 2 ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﻣﻀﺎﻋﻒ ﺧﺮاج، ﺟﺰﻳﻪ، ﻫﺪاﻳﺎی ﻧﻮروز، ﻣﻬﺮﮔﺎن، ازدواج و...
ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﻬﺎﺟﺮت ﻗﺒﺎﻳﻞ ﻋﺮب ﺑﻪ اﻳﺮان /71 ﺑﺮ اﺳﺎس ﮔﻮاﻫﻲ ﻣﻨﺎﺑﻊ، ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﺮاﻧﻴﺎن و ﺑﻪوﻳﮋه روﺣﺎﻧﻴﻮن زرﺗﺸﺘﻲ ﺣﺘﻲ ﺳﺎل ﭘﻴﺶ از آن ﻫﻢ، ﺑﺮای ﺗﺒﻠﻴﻎ دﻳﻦ ﻳﺎ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻫﻨﺪ رﻓﺘﻪ ﺑﻮدﻧﺪ و از آن زﻣﺎن، اﻧﮕﺎره ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺑﻪ آن دﻳﺎر، در ذﻫﻦ اﻳﺮاﻧﻴﺎن ﻧﻘﺶ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻮد.
2 در اﺑﺘﺪا و و ﻫﻢزﻣﺎن ﺑﺎ اﻳﺠﺎد اردوﮔﺎهﻫﺎی ﻧﻈﺎﻣﻲ در ﺣﻮﻣﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﻛﻬﻦ، ﺣﺎﺷﻴﻪﻧﺸﻴﻦﻫﺎ را ﻣﻬﺎﺟﺮان ﻋﺮب ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲدادﻧﺪ،3 اﻣﺎ ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ زﻣﺎن و دﺳﺖ ﻳﺎﻓﺘﻦ اﻋﺮاب ﺑﻪ ﻗﺪرت ﺳﻴﺎﺳﻲ، ﻧﻈﺎﻣﻲ، اﻗﺘﺼﺎدی و و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در اﻳﺮان، ﻋﻼوه ﺑﺮ اﻋﺮاب، اﻳﺮاﻧﻴﺎن و ﺳﺎﻛﻨﺎن ﺳﺎﺑﻖ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﭘﻴﻮﺳﺘﻨﺪ، زﻳﺮا ﺑﺎ ورود اﻋﺮاب ﺑﻪ اﻳﺮان و اﺳﺘﻘﺮار آﻧﻬﺎ در ﺷﻬﺮﻫﺎ، ﺑﺴﻴﺎری از ﺑﻮﻣﻴﺎن ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﺑﻪ ﺗﺮک ﺷﻬﺮ ﺷﺪﻧﺪ و اﻳﻦ اﻣﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎ را ﺑﻪ دﻧﺒﺎل داﺷﺖ ﻳﺎ زﻣﻴﻨﻪﺳﺎز ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ ﻣﻲﺷﺪ."