خلاصه ماشینی:
"درحقیقت وجود همین شخصیتهاست کهرمان را به اثری ماندگار تبدیل میسازد،با اینکه رمان پدیدهای نو در ادبیاتمعاصر ایران است اما نویسندگان زنبا مهارت خاصی توانستهاند افقهایتازه را محک زنند در این مقایسه بهشیوهی پردازش و حضور زن از دیدگاهنویسندگان زن پرداخته خواهد شد.
(1383:20) 3-شخصیتپردازی آینه در«کولی کنار آتش»از منیروروانی پور در کولی کنار آتش چندین شخصیتزن و مرد وجود دارد،شخصیتهاییکه کمابیش هرکدام در صحنههاییاز رمان نشان داده میشوند و به کنارمیروند.
بنابراین در این مقاله به پردازششخصیت آینه،زن اصلی داستان پرداختهمیشود و شخصیت«آینه»زن موردنظرداستان واکاوی میشود البته ممکن استبه دیگر شخصیتهای رمان نیز نگاهیهرچند گذرا افکنده شود.
آینه،بعد از سه روزکه توان راه رفتن را در خود پیدا میکندراهی شهر میشود و پی مانس نویسندهرا میگیرد اما نشانی از او نمییابد چراکه او به تهران بازگشته است.
حالا آینه به عنوانیک فرد سیاسی به دنبال مریم میگردداو حتی به کتابفروشی هم میپردازد وبعدا در همان سال 1359 برای آموزشنزد هانیبال نقاش میرود و در نهایتبه صورت زنی متشخص به بوشهر برمیگردد و تصمیم میگیرد تا کولیهارا پیدا کند.
این ابهامباعث میشود که واقعیت داستانی رمانزیر از هم گسیختگی زبانی آن محو شودو فضایی وهمآلود بر ارتباط شخصیتهابا هم و با خودشان حاکم شود بهگونهای که انگار خوابی،کابوسگونهبر شخصیتها و بر خوانندگان داستانمستولی شده است شخصیتهای رمان،آدمهای متوسط و معمولی هستند کههر کدام به بنبست میرسند،آنها کهدرصدد انجام کارهایی هستند،در آخربه این نتیجه میرسند که جز کارهایبیهوده،دست به هیچ کاری نزدهاند.
از شخصیت زندیگر داستان یعنی منیژه زیاد صحبتینشده است و کل تصویرهایی که از منیژهارائه میشود به دو صفحه هم نمیرسد،منیژه که با مهدوی ازدواج میکند و ازصحنه خارج میشود."