چکیده:
برخورد اخلاقی و معروف در خانواده از مواردی است که همواره در قرآن و روایات ائمه معصومین علیهم السلام نسبت به کیفیت و شیوه های اجرایی آن سخن به میان آمده است . در این مقاله به بیان مصادیق معروف در قرآن کریم که بیشتر به شرایط ویژه چون طلاق، وفات، ارث و وصیت مرتبط است پرداخته شده و با عنوان « عاشروهن بالمعروف» در قرآن کریم برخورد اخلاقی در خانواده را یک تکلیف شرعی دانسته و با استناد به روایات و اتکاء به نظرات فقهای عظام، اخلاق را صرفا در عرض وظائف متقابل زوجین قرار نداده، بلکه آمیخته شدن آن با حقوق را فرض دانسته و به همین جهت روابط جنسی را به تنظیم امور جنسی و تامین معاش زن را به اعتدال در انفاق به زن تعریف می نماید و دو شاخصه مهم برای معاشرت به معروف در زندگی مشترک را سازگاری و مدارا و همچنین محبت و وفاداری همسران نسبت به یکدیگر دانسته و مصادیق آن را برشمرده است . در ادامه مقاله رابطه معروف را باهریک از اصول لازم الرعایه در خانواده چون اصل عدالت و اصل مودت و رحمت تعیین نموده و نهایتا دستاوردهای قاعده معروف را بیان نموده است.
Today we see that the world's crises and challenges are different. In an accurate analyzing you will notice that the origins of human crisis are in human himself، what happens in the outside world is the manifestation of what is inside him .Various factors are involved in the formation of a crisis. crisis of women has multiple origins. Various factors such as false beliefs، family and community has led to the formation of the women crisis in the West. It is critical that the crisis was formed earlier inside western women. Personal injury، family، social and global consequences are the result of this crisis.
One of the ways that the international hegemonic powers use is to transfer crisis from one society to the other one ;in order to use human resources of different communities. And globalization is one of the means of transporting crisis.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله به بیان مصادیق معروف در قرآن کریم کهبیشتر به شرایط ویژه چون طلاق،وفات،ارث و وصیت مرتبط است پرداخته شدهو با عنوان«{/عاشروهن بالمعروف/}»در قرآن کریم برخورد اخلاقی در خانواده رایک تکلیف شرعی دانسته و با استناد به روایات و اتکاء به نظرات فقهای عظام،اخلاق را صرفا در عرض وظائف متقابل زوجین قرار نداده،بلکه آمیخته شدن آنبا حقوق را فرض دانسته و به همین جهت روابط جنسی را به تنظیم امور جنسی وتأمین معاش زن را به اعتدال در انفاق به زن تعریف مینماید و دو شاخصه مهمبرای معاشرت به معروف در زندگی مشترک را سازگاری و مدارا و همچنین محبتو وفاداری همسران نسبت به یکدیگر دانسته و مصادیق آن را برشمرده است.
روایاتی از اهل بیت علیه السلام وارد شده که گویای این توازن میباشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) بنابراین یکی از نشانههای عمل به معروف در زندگی خانوادگی همانهماهنگی و تناسب در وظایف ایشان است که گاه در تشابه رفتاری این دوبه هردو توصیه میکند که مطابق سلیقه طرف دیگر خود را بیاراید و گاه بهتفاوت رفتاری این نظم را در خانواده برقرار مینماید یعنی برای ابراز محبتو وفاداری مرد در خانواده او را به ابراز محبت در کلام و گفتار و همنشینی با او و گوش فرادادن به سخنان همسرش دعوت میکند و برای وابسته نشاندادن او به خانوادهاش،مرد را به تأمین هزینه خانواده امر میکند؛اما براینشان محبت و وفاداری زن،به او فرمان میدهد که به مثابه یک جهادگر مدبردر خانواده عمل نماید(حر عاملی:ج 15)و با تدبیر دائمی خود،راههای نفوذغیر را به حریم خانواده مسدود نموده و این کانون را با طهارت و طراوتحفظ نموده و خانوادهای عفیف را سامان دهد تا وابستگی و دلبستگی شوهربه خانه بیشتر شده و نشاط و آرامش در آن حکمفرما گردد."