چکیده:
در انتساب برخی از آثار منتشر نشده ابن سینا به او تردید وجود دارد. شناخت نظام معرفتی و تحول اندیشه منطقی ابن سینا در گرو داوری در مورد صحت انتساب این آثار به او است. بررسی ساختار و سبک نگارش و تحلیل محتوایی و اسناد مربوط می تواند در این راستا گره گشا باشد. اثر منطقی مفاتیح الخزائن از جمله آثار یاد شده است. تطبیق آن با سایر آثار شیخ و گذر از موارد شباهت و تفاوت ظاهری و رسیدن به مواضع خلاف و وفاق واقعی برای مشخص شدن صحت انتساب رساله به شیخ الرئیس ضروری است. تحلیل محتوایی و مقایسه تطبیقی مفاتیح الخزائن با متون منطقی شیخ الرئیس تفاوت ها و نوآوری هایی را در این رساله نسبت به آثار ابن سینا تایید می کند. در نوشتار حاضر با مقایسه متن مفاتیح الخزائن با آثار مسلم ابن سینا از لحاظ ساختار و محتوا، انتساب این اثر به ابن سینا بررسی خواهد شد. این اثر شباهت بسیاری به اشارات ابن سینا دارد و اگر صحت انتساب به وی اثبات شود باید گفت رساله یاد شده از آثاری است که شیخ الرئیس آن را در اواخر عمر نگاشته است.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل محتوایی و مقایسه تطبیقی مفاتیح الخزائن با متون منطقی شیخ الرئیس تفاوتهاو نوآوریهایی را در این رساله نسبت به آثار ابن سینا تأیید میکند.
ای اثر شباهت بسیاری به اشارات ابن سینا دارد و اگر صحت انتساب به وی اثباتشو باید گفت رساله یاد شده از آثاری است که شیخ الرئیس آن را در اواخر عمر نگاشتهاست.
در این مطالعه لازم است مسائل زیر موردبررسی قرار گیرد: -آیا مفاتیح الخزائن از ساختار سایر آثار شیخ الرئیس تبعیت میکند؟ -این اثر متعلق به کدام مکتب منطقنگاری است؟ -آیا تعاریف ارائه شده از مفاهیم منطقی در اثر مورد بحث،با سایر آثار شیخ الرئیس همخوانیدارد؟ -آیا مبنای نگارش رساله با مبانی شیخ الرئیس در سایر آثارش همسان است؟ -آیا مواردی از تناقض در متن رساله موجود است؟ -آیا در این رساله مواردی متناقض با آراء ابن سینا به چشم میخورد؟ انتساب یا عدم انتساب مفایتح الخزائن به شیخ الرئیس در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد.
در اشارات به تعریف جدیدی از قضیه بر مبنای صدق و کذب اشاره شده است4آنچه به گوینده آندر آنچه بیان میکند،صادق یا کاذب بودن اطلاق میشود(ابن سینا،1339،ص 15).
اینکه چراابن سینا از بیان ارسطو در مفاتیح الخزائن و اشارات تبعیت نمیکند و صدق و کذب قضیه را بهتصدیق و تکذیب گوینده تحول میدهد،مسئلهای است که نه در کلمات بوعلی و نه در سخنانشارحان و پیروان وی پاسخی برای آن نمییابیم."