چکیده:
اخلاق روزنامهنگاری از مباحث مطرح در قلمرو علم جامعهشناسی،علم ارتباطات و اخلاق کاربردی است.در این عرصه،این سؤال مطرح میشود که«اخلاق»چه جایگاهی در بسیاری از مشاغل و از جمله روزنامهنگاری دارد؟آیا اصولا«اخلاق»میتواند بر روزنامهنگاری حاکم باشد؟اگر آری،اخلاق روزنامهنگاری دارای چه مشخصههایی است؟وظایف اخلاقی یک روزنامهنگار چیست؟بایدها و نبایدهای اخلاقی در عرصه رسانههای مکتوب،به ویژه برای یک روزنامهنگار مشاغل در آن کدام هستند؟و آسیبها و چالشهای اخلاقی پیشروی روزنامهنگاری چیست؟ این مقاله،در تلاش است تا به اجمال به سؤالاتی از این دست پاسخ دهد و بایدها و نبایدهای روزنامهنگاری طرح نماید.
خلاصه ماشینی:
(فوکویاما،همان:111) برخی معتقدند که شبیهسازی انسان ممکن است آثار درمانی و منافع اجتماعی مختلفی داشته باشد؛از جمله اینکه به زوجهای نازا که با روشهای دیگر هیچ شانسی برای داشتن (1) Leon Kass R, Human Cloning and human dignity.
در اسلام از علم و تحقیقات علمی استقبال فراوانی شده و حتی آن را یک واجب کفایی محسوب نمودهاند و همواره مسلمانان را به تلاش برای پیشرفت و برتری علمی تشویق نموده است: «طلب العلم فرضیه علی کل مسلم أو مسلمه» ، «أطلبوا العلم و لو بالصین» و صدها حدیث دیگر نشانگر اهمیت علم در رفع نیازهای دینی و دنیوی انسان بوده که مورد توجه قرار داشته است.
برای نمونه «آکادمی پاپی زندگی»که وابسته به کلیسای کاتولیک است و اعضای آن را مستقیما شخص پاپ منصوب میکند در بیانیه خود اعلام داشته است: افزون بر این برای تحقیق،از جمله شبیهسازی،در عرصه گیاهان و حیوانات آنجا که به نیازی پاسخ دهد یا سود قابل توجهی برای انسان یا دیگر موجودات در پی داشته باشد،در صورت رعایت قوانین حفظ حیات حیوانات و تکلیف احترام به تنوع زیستی انواع،جانوران وجود دارد.
از این منظر،شبیهسازی درمانی که در آن رویانها تولید شده و پس از استفاده از سلول بنیادی آنها نابود میشوند،عملی است مبتنی بر نگاه سودگرایانه به اخلاق زیستی؛بنابراین در دیدگاه عموم رهبران کلیسا تفاوتی ماهوی میان شبیهسازی درمانی و شبیهسازی انسانی وجود ندارد اما مهمترین دلایلی که آنان برای مخالفت با شبیهسازی انسان دارند عبارتند از: یک.