چکیده:
شناخت گفتمانی دارای سطوح مختلفی است که مهم ترین آنها دو سطح صوری و انتزاعی می باشد. شناخت صوری را می توان نوعی شناخت کمی و شناخت انتزاعی را نوعی شناخت کیفی خواند. در بعد انتزاعی، خود شناخت می تواند برنامه محور، یعنی عملیاتی و کنشی باشد و یا اینکه ارزش محور، یعنی غیرعملیاتی، غیرکنشی و حضور مدار باشد. شناخت برنامه محور شناختی است کارآ و مفید و سبب تغییر، رشد، جابه جایی و پیش روی می گردد. در واقع، چنین شناختی دینامیک و پویاست. اما شناخت ارزش محور که بیشتر جنبه تحلیلی و تفسیری دارد و با نوعی بینش حضوری آمیخته است، شناختی هدف مند و غایتی است. مجموعه این شناخت ها خود در تضاد با شناخت دیگری قرار می گیرند که نه عملیاتی است و نه غایتی، بلکه حضور مدار می باشد. چنین شناختی را که به طور مستقیم با گونه های عاطفی و هیجانی مرتبط می باشد، شناخت شوشی می خوانیم که بر حضور زیستی عوامل گفتمانی تاکید دارد اما نباید فراموش نمود که شناخت دارای دو آبشخور اصلی است که یکی ارجاعی و دیگری فرهنگی است (فردی یا جمعی) که براساس باورها شکل می گیرد.
در واقع ، هدف ما از ارائه ی این مقاله مطالعه و بررسی این سطوح شناختی مختلف و رابطه ی آنها با یکدیگر در حوزهی گفتمان است.
Discourse cognition has different levels of which the most important ones are the surface and the abstract levels. The surface level can be called the quantitative cognition and the abstract, the qualitative one. In the abstract realm, the very cognition can be program-oriented, that is, operational and active or value-oriented, that is, non-operational, inactive, and presence- oriented. The program-oriented cognition is practical and useful and brings about change, development, substitution and progression.
In fact, such cognition is dynamic, whereas the value-oriented cognition is more analytical and is intertwined with some kind of self-insight and is in general intentional. The collection of these types of cognition is in contrast with another type of cognition which is neither operational nor intentional, but rather self-oriented. Such cognition which is directly related to types of emotions, is called cognitive sensibility which emphasizes the existence of discourse elements. But it should be borne in mind that cognition has two main roots, that is, referential and cultural (individual or collective) which are developed on the basis of values.
In fact, the purpose of this paper is to investigate these different levels of cognition and their relationship towards each other within discourse.