خلاصه ماشینی:
زین درج در بیان که مثقب طبعم سفت گلهای مراد هوشمندان بشکفت دل نغمه سراگشت و سروش غیبی "شرح قبسات"سال تاریخش گفت نشانههای نسخه چنین است: M 30 (4652)به نسخ تحریری یک دست بینقطهء اصل شارح در 1701،185 گ 2611 ص 92 تا 54 س 12/8*63/5 و 31*72/5،با حواشی خود او که یا اصلاح است و یا افزودهها و تکمیلها،شنگرف،جلد تیماج قهوهای مقوایی ایرانی با برگردان یا لولا Raba رحلی بزرگ کلفت،نسخه باید همان باشد که شیخ محمود بروجردی تهرانی ناشر قبسات در شعبان 5131 در پایان آن از آن یاد کرده و گفته که من آن را در استراباد گرگان دیدهام و از همین تاریخ یاد کرده ولی نام شارح را فراموش کرده بود.
تهرانی در دریعه(31:093)مینویسد که نسخهای از شرح محمد بن علی رضا بن آقاجانی نزد آقای سید جلال الدین محدث است د رتهران و نسخهای ناقص در مجلس و نسخهء اصل آن را یکی از بازرگانان گویا همان شیخ رستم که یاد کردهام دارد.
در شرح بند":و مضه حاول فی ثانی سادسه الهیات الشفاء تعریف مفهوم الحدوث و تثلیث قسمته الاولی"(ص 3 قبسات)در تحریر دوم(ص 31 نسخهء مجلس برگ 9 عکس دانشگاه)آمده:"و لقد حققنا الامر فی ذلک فی بعض رسائلنا علی ابلغ الوجوه"ولی در تحریر نخستین(نسخهء انجمن 21 ر-41 ر)چنین چیزی ندیدهام و گویا اشاره باشد به رساله فی الحدوث الدهری که در شرح بند"و مبض لعلک اذن بما ادریناک داران الحادث الزمانی..
"(ص 71 قبسات)در تحریر نخستین(گ 14 ر نسخه انجمن)بدینگونه آمده است:" و الفنار ساله مفرده فی تحقیق ذلک و اقتصر ناهنها فی ایضاحه"و سخن دربارهء حدوث دهری است ولی در تحریر دوم(ص 88-09 مجلس برگ 74 عکس)چنین چیزی ندیدهام.