چکیده:
هدف مقاله حاضر مطالعه ی تفاوت های نقاشی های زنان و مردان، بدون محدود شدن به پیش فرض های هنر زنانه و هنر مردانه است. به همین دلیل ابتدا به جریان پیدایش دوگانگی هنر زنانه و مردانه در طول قرن هجدهم و نوزدهم می پردازیم. سپس گونه های مختلف نقاشی زنان، نقاشی زنانه و نقاشی فمینیستی را از یکدیگر متمایز می کنیم تا برنامه ای عملی برای مطالعه ی نقاشی زنان تدوین شود. در نهایت سعی می کنیم با ارایه ی یک مدل نظری تفاوت میان شگردهای بصری، سبک هنری، فضای رنگی و ... را در نقاشی زنان و مردان نشان دهیم. جامعه ی آماری شامل 2525 تابلو و جامعه ی نمونه شامل 370 تابلو نقاشی می باشد که در سه ماه اول سال 1387 در 60 نگارخانه ی فعال تهران به نمایش درآمده اند. یافته های تحقیق نشان می دهد که نقاشی زنان به لحاظ شگردهای بصری، روشن تر، منظم تر، شفاف تر و پرتزیین تر از نقاشی های مردان است. هم چنین به لحاظ سبکی، سمبولیستی تر و دکوراتیو تر هستند.
خلاصه ماشینی:
"نقاشی زنان؛نقاشی زنانه مقایسه به کارگیری شگردهای بصری و سبکهای هنری در نقاشی زنان و مردان* محمد رضا مریدی** ،معصومه تقیزادگان*** چکیده: هدف مقاله حاضر مطالعهی تفاوتهای نقاشیهای زنان و مردان،بدون محدود شدن به پیش فرضهای هنر زنانه و هنر مردانه است.
کانت معتقد بود که زیبا به طور عینی16 وجود دارد،اما نمیتوان مورد والا را نشان داد،بلکه تجربهای ذهنی و شهودی است(احمدی،1383:90)به این ترتیب،صفتهای زنانه که برک برای شیء زیبا توصیف(مانند؛ کوچکی،ظرافت،لطافت و محدودیت)و آن را از صفات مردانهی والایی(مانند؛بزرگی،عظمت،غیر قابل کنترل بودن و نامحدود بودن)جدا کرد،آغازگر تمایز هنر زنانه و مردانه شد.
noitaroceD براساس روی کرد نظری تحقیق که در بخش قبل تشریح شد،هدف ما در مطالعهی میدانی تحقیق بررسی ویژگیهای نقاشی زنان در برابر نقاشی مردان است بدون آنکه محدود به پیش فرضها و الگوهای ذهنی از نقاشی زنانه و مردانه باشیم زیرا معتقدیم که ویژگیهای مفروض برای نقاشی زنانه ناشی از انتظارهای فرهنگی استو یک مفهوم تحلیلی مناسب برای ارزیابی نقاشیهای زنان نیست.
پاسخ به سؤال اول:آیا میان نقاشیهای زنان و مردان تفاوتی معنادار در به کارگیری شگردهای بصری وجود دارد؟ با توجه به اسمی بودن متغیر جنسیت و ترتیبی بودن سنجش متغیرهای مربوط به شگردهای بصری(تقارن، نظم،انسجام،تحرک،شفافیت،روشنی،عینیتگرایی،تمرکزگرایی،پرنقشی)،برای ارزیابی متفاوت بودن این (57).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال سوم:آیا سبک نقاشی زنان ویژگیهای دکوراتیو بیشتری نسبت به نقاشی مردان دارد؟ این فرضیه با آزمون مقایسهی میانگین تأیید شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال پنجم:آیا میان نقاشیهای زنان و مردان تفاوتی معنادار در سبک هنری وجود دارد؟ با توجه به اسمی بودن متغیر جنسیت و سبک هنری از آزمون کای اسکوئر61 برای آزمون معناداری و ضریب کرامر62 برای شدت همبستگی استفده میشود."