چکیده:
ازدواج دائم مردان و زنان مسلمان با مردان و زنان اهل کتاب، از جهت مبانی و ادلة فقهی همواره مورد بحث و اختلاف نظر بوده است. برخی از فقها در این مورد بسیار سختگیر و برخی دیگر اهل تسامح بوده¬اند. ایشان گرچه در مقام رأی و نظر منع آن را مطرح نموده¬اند، اما در عمل بر آن صحه گذارده، به ثبت آن پرداخته و آثار آن را نیز مترتب نموده¬اند. از ملاحظه و مداقه در مستندات آرا می¬توان گفت بر منع ازدواج دائم مردان مسلمان با زنان اهل کتاب دلیل محکمی در دست نیست.
خلاصه ماشینی:
"ir البته لازم به ذکر است که فقهای اسلام،اعم از عامه و خاصه،به اتفاق عقیده دارند که ازدواج مرد مسلمان با زن کافره غیر کتابیه از اصناف کفار،چه به صورت دائم و چه منقطع،باطل و ممنوع است(نک:نجفی،27/102 و 30/125؛مغنیه،314 و زحیلی،9/152)،اما آنچه امروزه به عنوان یک مسأله مهم قابل بررسی است و میتواند در ایجاد تعامل و همزیستی مسالمت آمیز هرچه بیشتر مسمانان و پیروان سایر ادیان الهی بسیار مؤثر باشد و حتی زمینههای گسترش فرهنگ و اعتقادات اسلامی را از جوانب مختلف فراهم آورد،آگاهی از میزان گستردگی دامنه مشروعیت و جواز ازدواج مسلمانان با اهل کتاب است؟آیا تنها به ازدواج موقت مردان مسلمان با زنان اهل کتاب محدود است یا میتوان از بررسی ادله،این مجوز را به ازدواج دائم مردان مسلمان با زنان اهل کتاب گسترش داد و حتی ازدواج زنان مسلمان با مردان کتابی را نیز تحت شرایطی ویژه در نظام فقهی اسلام قابل قبول دانست؟ در این پژوهش ضمن بیان مستندات آرای گوناگون و نقد و بررسی آنها،به این پرسشها پاسخ داده خواهد شد.
بنابراین،قاعدهء عدم جواز ازدواج با اهل کتاب میان تمامی فرق اسلامی اتفاقی بوده و مبنای آن علاوه بر اجماع،پارهای از آیات قرآن کریم(که پیشتر به آن آیات اشاره شد)و نیز دلیل عقل است،زیرا اگر زن مسلمان با مرد غیر مسلمان ازدواج کند، چهبسا از لحاظ دینی مورد تحقیر شوهر قرار گرفته و ذلیل شود و حتی ممکن است در نتیجه نفوذ شوهر،دست از اسلام بردارد و این نوع ازدواج باعث خوشبختی زن مسلمان نخواهد بود(نک:امامی و صفایی،18 و کاتوزیان،1/125)."