چکیده:
نویسنده در این مقاله تاریخچه پیدایش«نظریه اعجاز علمی قرآن»از حدود یک قرن پیش تاکنون را گزارش و معنای لغوی و اصطلاحی معجزه را بررسی میکند و یادآور میشود که براساس احادیث اسلامی،معجزه هر پیامبر متناسب با پیشرفتهای علمی عصر خویش بود.در ادامه اقسام معجزات«موقت»و «جاویدان»را بیان میکند و توضیح میدهد که قلمرو اعجاز قرآن از اطلاق آیات تحدی به دست میآید که شامل همه افراد،زمانها و ابعاد اعجازز قرآن میشود. سپس وجوه یازدهگانه اعجاز قرآن(فصاحت و بلاغت،معارف عالی،اعجاز موسیقیایی،نبود اختلاف،بیان اسرار خلقت،اخبار غیبی،صرفه و...)را بیاان و همه وجوه اعجاز،غیر از صرفه،را میپذیرد.آنگاه اعجاز علمی قرآن را تعریف میکند که عبارت است از«اخبار غیبی و اسرار خلقت که در قرآن آمده و مدتها بعد کشف شده است».در ادامه ضواط اعجاز علمی قرآن و مبانی آن را توضیح میدهد و در پایان مهمترین اشکالها به اعجاز علمی را بررسی میکند.
خلاصه ماشینی:
"حالی است که برخی مثل شاطبی میگویند اعجاز قرآن مخصوص زمان صدر
پیامبر صلی الله علیه و آله(که امی است)بیاورید»؛یعنی صدور یک سوره مثل سورههای قرآن از
شاهد این مطلب همان چیزی است که قبلا بیان کردیم که تحدی قرآن در مورد
میگویند:این جنبه از قرآن معجزه است و دیگران از آوردن کلامی که چنین
نکته جالب این است که اعجاز علمی قرآن در هریک از سه گونه
ادعاهای دیگری نیز در مورد اعجازهای علمی قرآن شده است که
نوعی مخالفت با دیدگاهها و نظریههای مشهور در علوم آن عصر بشمار میآید که شگفتآور است و بر عظمت علمی قرآن دلالت دارد.
مورد اعجاز علمی قرآن باید موارد زیر موجود باشد یا رعایت شود.
4-تحدی و مبارزهجویی قرآن شامل جنبه اعجاز علمی نیز میشود.
طور که قرآن را پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله برای اثبات نبوت خویش ارائه کرد.
5-صحت و درستی آن مطلب علمی بعد از قرآن اثبات شود(در این مورد
شبهات و اشکالهای متعددی در مورد اعجاز علمی قرآن مطرح شده و آن
6. اعجاز علمی قرآن زیرمجموعه اخبار غیبی است.
اعجاز قرآن با معجزه پیامبران پیشین از این جهت متفاوت است که اعجاز قرآن
پس لازم نیست که همه ابعاد اعجاز قرآن در عصر پیامبر صلی الله علیه و اله و حتی در عصر ما
است و شامل همه ابعاد اعجاز قرآن میگردد؛اما نسبت به هر مخاطب،در مورد علم او تحدی میکند.
اعجاز به تحول تاریخی و علمی قرآن است که در جامعه جاهلیت
[2]این نظریه شاید مشهورترین دیدگاه در باب اعجاز قرآن است و از بین"