خلاصه ماشینی:
"در بحث از کاستیهای عقل نیز عنوان میشود که عقل تا حدودی شناسایی بعد غیرمادی انسان و امور غیرمادی عالم را دارد و بسان علوم تجربی نیست که نظر آن به عالم محسوسات محدود باشد،با این حال توانایی شناخت کامل آنها را ندارد.
6. رشد دانش عقلی و تجربی بشر نه تنها سبب جبران ضعفهای پیشگفته نشده است بلکه امروزه بیش از گذشته به دین نیاز دارد،زیرا نخست آنکه،توان آدمی در کاربست دانش افزایش یافته و امکان بیشتری برای سوء استفاده از آنها فراهم امده است؛دوم آن که،راهکارهای جهتدهی حیوانی به امیال و عواطف انسانها، بازی دادن آدمیان،فراهم شدن زمینه گمراهی،مواجه شدن با دو راههها و چند راههها و غرق در دریای سرگردانی،بیش از گذشته آماده شده است و علوم تجربی و انسانی برای رسیدن به این اهداف بیش از پیش و با قوتی بیسابقه به کار گرفته میشود.
منظور این است که ضرورت عقلی دفع ضرر محتمل از یک سو و احتمال وجود ضرر در صورت نشناختن دین،تکالیف الاهی و توجه به آن از سوی دیگر،نتیجه میدهد که عقلا بر انسان لازم است در پی شناخت دین و تکالیف خویش رود تا خود را از این خطر احتمالی مصون دارد.
ثانیا،مدعی در صدد اثبات بینیازی بشر مدرن از دین است؛درحالیکه لازمه کمال وی از این فراتر میرود و مستلزم استغنای گذشتگان از دین نیز میشود و با اصل نزول هرگونه پیامب رو کتاب آسمانی منافات دارد زیرا اگر کلام وی صحیح باشد و فلسفه ارسال انبیا،تعلیم مفاهیم بدیهی اخلاقی باشد،اصلا ارسال هیچ پیامبری در گذشته نیز نیاز نبوده است؛چون این مفاهیم نه تنها برای بشر جدید نیاز به تعلیم ندرد،برای انسانهای قرون وسطا نیز چنین است."