خلاصه ماشینی:
"اگرچه در این آیه قرآن نمیگوید از چه چیزی چشمان خود را فروگیرند تا دلیل بر عموم باشد، یعنی از مشاهدهء آنچه نگاه بر آن حرام است،چشم برگیرند، اما با توجه به سیاق آیات،مخصوصا آیهء بعد که سخن از مسئله به میان آمده،به خوبی روشن میشود که منظور نگاه نکردن به زنان نامحرم است1 حجاب دامان خداوند در ادامهء آیهء 03 سورهء نور به زنان و مردان مؤمن امر به پاکدامنی و نگاه داشت دامان خود از ناپاکی میکند و میفرماید: و یحفظوا فروجهم...
لذا خدای متعال میفرماید کسی که حجاب را به عنوان وجه ظاهری یک باید الهی و عفاف را به عنوان وجه باطنی یک باید فطری میپذیرد، حاصل این پذیرش،شناخته شدن به سرمایههای انسان است و چنین فردی علاقهمند است که با سرمایههای انسانی،خود را به جامعه عرضه کند نه با جاذبههای جنسی و سرمایههای زنانگی؛و دیگر آنکه به جهت چنین درک و دریافتی،از فشارهای روحی و تنشهای ایجاد شده توسط دیگران، خود را در امان نگاه میدارد.
در همین ارتباط خدای متعال وقتی میخواهد دربارهء معلوم نمودن حرمت زنان پیامبر صحبت بفرماید و بین آنها و مردان فاصله بیندازد تا در اثر فاصله حرمتها حفظ شود،میفرماید هرگاه از زنان پیامبر چیزی خواستید،بیمهابا و بیمهار در برابر آنها ظاهر نشوید، بلکه حرمت نگاه دارید و با درخواست از پشت پرده،آنها را از حضور خود مطلع نمایید،اما خود از ظهور آنها مطلع نگردید!خاصه آنکه در ادامهء آیه یک مفهوم پیشگیری تعقیب میشود،آنجا که خدای متعال میفرماید: ذلک اطهر لقلوبکم این محدویت شاید برای شما که تا دیروز هر لحظه که اراده میکردید،ناراحتکننده باشد،اما«اطهر قلوبکم»برای طهارت قلبهای شما بهتر است."